View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Determinatie HAVO/VWO: Filtreren of destilleren? Aanbevelingen voor het Openbaar Lyceum Zeist om de determinatie HAVO/VWO te verbeteren

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Toon Gerritsen - Determinatie op OLZ .pdf (1.265Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Gerritsen, A.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het Openbaar Lyceum Zeist heeft in 2008 besloten de determinatie HAVO/VWO, die in belangrijke mate is gebaseerd op de behaalde cijfers aan het einde van de brugklasperiode, verder te onderbouwen met aanvullende informatie over het functioneren en de persoonlijkheid van de leerlingen. Daartoe zijn een zestal NVA’s (Niet Vakgebonden Aspecten) geïntroduceerd die vanaf leerjaar 2007/2008 elk jaar één keer per jaar zijn vastgelegd. In dit Praktijkgericht Onderzoek wordt deze NVA-informatie gekoppeld aan de afstroom- en doorstroominformatie voor de leerlingen die in 2008 en 2009 naar VWO-3 zijn gegaan. Uit dit onderzoek blijkt dat de geregistreerde NVA-gegevens op zichzelf staand geen aanknopingspunten bieden om de determinatie HAVO/VWO te verbeteren. De belangrijkste oorzaak daarvoor is dat de docenten, waarschijnlijk door onvoldoende sturing, toekomstige HAVO-leerlingen en toekomstige VWO-leerlingen gemiddeld even hoog scoren op deze zes aspecten. Verder is gebleken dat voor drie van de zes aspecten onvoldoende betrouwbare gegevens zijn geregistreerd en dat de scores voor de overige drie sterk met elkaar correleren en dus geen onafhankelijke informatie geven. Uit dit onderzoek komt opnieuw naar voren dat op dit moment het cijfer voor Wiskunde een belangrijke determinator is voor latere afstroom. Een combinatie van dat cijfer met de Niveau-inschatting van de leerlingen kan in de huidige opzet de determinatie wel enigszins verbeteren en de latere afstroom verminderen. Ter afsluiting worden in dit verslag aanbevelingen gedaan hoe de keuze van adequate leerlingkenmerken kan worden bepaald en geoperationaliseerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7303
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo