Origin-Destination Matrix Estimation in OmniTRANS
Summary
The estimation of origin-destination (O-D) matrices is an important component of the field of transportation
modelling. It encompasses the improvement of the modelled traffic demand between zones
through the help of additional information (e.g. traffic counts). This study develops two methods of
matrix estimation that are applicable to the software package OmniTRANS and these are compared
with currently implemented method. Compatibility with OmniTRANS implies a multi dimensional
(e.g. muli-modal and multi-class) model.
The first proposed method is a revision of the current method and its major advantage is the
independency of the input order. This is accomplished by averaging the multiplication factors that
are used in the current method. The second method is build up from scratch and has its roots at the
gradient descent method. This method has better mathematical properties than the other two.
Furthermore a literature study is presented by means of a framework which encloses all the modelling
aspects suggested in the last three decades. The information used to perform matrix estimation
is usually of the type traffic count, this study introduces the notion of restrictions. Restrictions are
the generalization of all types of input available in OmniTRANS and it offers an easy extension with
other types.
Samenvatting
Het schatten van herkomst-bestemming (H-B) matrices is een belangrijk component van het vakgebied
verkeersmodelleren. Het omvat het verbeteren van de gemodelleerde vervoersvraag tussen zones met
behulp van aanvullende informatie (zoals verkeerstellingen). Deze studie ontwikkelt twee matrix-schatmethodes1
die van toepassing zijn op het software pakket OmniTRANS welke zullen worden vergeleken
met de momenteel geïmplementeerde methode. Compatibiliteit met OmniTRANS impliceert een multidimensionaal
model.2
De eerste voorgestelde methode is een aanpassing van de huidige methode en heeft als grootste
voordeel de onafhankelijkheid van de invoer volgorde. Dit wordt bereikt door de vermenigvuldigingsfactoren
van de huidige methode te middelen. De tweede methode is vanaf de grond opgebouwd en is
afgeleid van de gradiënt daalmethode. Deze voorgestelde methode heeft betere wiskundige eigenschappen
dan de andere twee.
Verder wordt er een literatuurstudie gepresenteerd door middel van een raamwerk dat alle modelleer
aspecten die in de afgelopen drie decennia zijn gesuggereerd kan omvatten. Normaliter worden
verkeerstellingen gebruikt als input voor matrix-schatten, deze studie introduceert het begrip restricties.
Restricties zijn een generalisatie van alle types input beschikbaar in OmniTRANS en biedt de
mogelijkheid deze eenvoudig met andere types uit te breiden.