View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Experimentele studie naar de causale relatie tussen emotioneel redeneren en angst

        Thumbnail
        View/Open
        Merel Timmermans.pdf (300.3Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Timmermans, M.M.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In eerdere onderzoeken is herhaaldelijk een verband aangetoond tussen emotioneel redeneren en angst. Mensen met een angststoornis laten zich bij het beoordelen van gevaar meer beïnvloeden door hun subjectieve emotionele respons dan mensen zonder angststoornis. De richting van dit verband is echter nog niet bekend. Deze pilotstudie richtte zich op de vraag of emotioneel redeneren een causale voorspeller is van angst, door experimenteel emotioneel redeneren te induceren bij niet klinische participanten en de invloed hiervan op angst te meten. 10 participanten werden verdeeld over een experimentele en een controleconditie, waarbij ze 80 scripts beluisterden die een objectief veilige of onveilige situatie beschreven. De situaties werden gevolgd door een angstige of een niet angstige respons. Participanten moesten beoordelen hoe gevaarlijk de situatie was. Met behulp van valse huidgeleiding werden participanten in de experimentele conditie getraind om te letten op de responsinformatie. Participanten in de controleconditie werden getraind om te letten op de objectieve informatie. Verwacht werd dat participanten in de experimentele conditie een hogere score zouden hebben op emotioneel redeneren na afloop van de training en dat ze tevens een hoger angstniveau zouden hebben dan participanten in de controleconditie, zowel in een rustige situatie als in een stressvolle situatie. Deze hypothesen werden niet bevestigd door de resultaten. Uit de resultaten blijkt dat niet alleen de experimentele conditie maar ook de controleconditie significant hoger scoort op emotioneel redeneren. Het angstniveau is bij beide groepen niet significant toegenomen, waardoor een causale relatie tussen angst en emotioneel redeneren niet bevestigd kan worden. Verklaringen voor deze bevindingen, tekortkomingen van het huidige onderzoek en aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden genoemd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7159
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo