Nooit te oud om te leren! Een onderzoek naar de na- en bijscholing van het artistiek kader binnen de amateurpodiumkunsten in Nederland.
Summary
Een inventarisatieonderzoek naar het huidige aanbod en de behoeftes op het gebied van na- en bijscholing voor het artistiek kader binnen de amateurpodiumkunsten in Nederland. Onder het artistiek kader worden in dit rapport de professionals en de semiprofessionals in de amateurkunst verstaan, die zich laten bijscholen na afronding van een vakopleiding, een gecertificeerde opleiding, of andersoortige scholing.
Om voldoende inkomsten te genereren heeft de professionele kunstenaar van vandaag meestal één of meer banen naast het kunstenaarschap, die vaak bedoeld zijn om een basisinkomen te verzorgen en het artistieke werk te bekostigen. De werkzaamheden van kunstenaars zijn in te delen in ‘artswork’, ‘arts related work’ en ‘non-arts work’. Ook vanuit de beroepspraktijk wordt van de kunstenaar tegenwoordig meer gevraagd dan alleen uitvoerend kunstenaarschap. Managementtaken worden vaak onderdeel van het werk en kunstenaars die nog nooit voor de klas hebben gestaan, moeten ineens les geven aan ouderen, heel jonge kinderen, of mensen met een verstandelijke beperking. Als de (semi)professional hier niet voor is toegerust dan kan dit problemen opleveren. Toegepaste technieken moeten in de vorm van bijscholing worden aangeleerd.
In dit rapport wordt verslag gedaan van de bevindingen uit enquêteonderzoek en worden er aanbevelingen gedaan voor de verbetering van het scholingsaanbod voor de (semi)professionals in de amateurkunst. Er worden suggesties gedaan voor de verbetering van het aanbod van na- en bijscholing voor het artistiek kader. Uit het onderzoek blijkt dat er een groot draagvlak is voor het belang van na- en bijscholing voor het artistiek kader. Hoewel de meningen over de invulling en uitvoering van na- en bijscholingsactiviteiten uiteenlopen, blijkt dat er een behoefte is aan een gestructureerde organisatievorm en een nauwere samenwerking tussen de verschillende organisatielagen. Onderlinge samenwerking en een betere communicatie zullen de zichtbaarheid en de kwaliteit van het aanbod ten goede komen en zullen er voor zorgen dat het aanwezige aanbod beter zal worden benut.