View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderweg naar een transfergerichte bedrijfsopleiding met civiel effect

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Poppe, HJ-3458504.pdf (1.032Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Poppe, H.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is onderzocht welke transferbevorderende maatregelen bij drie partnerschappen van bedrijfsopleidingen zijn genomen en nog meer genomen kunnen worden door IPV Opleiding & Training in samenwerking met het Centrum voor Natuur & Techniek van de Hogeschool Utecht om de effectiviteit van hun gezamenlijke opleidingen te verhogen. Interviews en vragenlijsten zijn gebruikt om de unieke ervaringen over het transferproces, de transferbevordering en het partnerschap te inventariseren van trainees, leiding en HR, trainers, managementteam, accountmanagers, projectcoördinatoren, ondersteunende staf, coaches, teamleiders en studieadviseur. Uit het onderzoek blijkt dat de ervaren mate van transfer onvoldoende is voor een succesvol transferproces. De transferbevordering van zestien transferbevorderende factoren is dan ook gering en het partnerschap van betrokkenen zwak. Het ontbreken van een gedegen behoeftenanalyse en een strategische koppeling, een onjuiste traineeselectieprocedure, oneigenlijk gebruik van de evaluatie, geringe ondersteuning van de leidinggevende en een zwak partnerschap vormen grote transferbelemmerende omstandigheden bij twee van de drie partnerschappen, horende bij de opleiding ‘onderhoudstechnologie’ van een installatietechniekorganisatie en de opleiding ‘project- en risicomanagement’ bij een koudetechniekorganisatie. Bij het derde partnerschap, bij de opleiding ‘personeel- en organisatieontwikkeling’ van een metaalorganisatie, ontbreken dergelijke belemmeringen. Aan de partners zijn aanbevelingen geboden om de effectiviteit van hun opleidingen te vergroten. Zij dienen het partnerschap te versterken, kennis van betrokkenen over transferbevordering te vergroten, de rol-, taak- en verantwoordelijkheidsverdeling van betrokkenen te herdefiniëren en een andere traineeselectieprocedure, samenwerkingsovereenkomst, effectiviteitmeting en tussentijdse evaluaties als processtappen op te nemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6720
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo