Psychologische basisvoorwaarden en motivatie
Summary
Dit onderzoek richt zich op de psychologische basisvoorwaarden voor motivatie. Het onderzoek is uitgevoerd onder leerlingen uit de 4e klas van een middelbare school. Volgens Deci en Ryan (Deci en Ryan 2002) is zelfbeschikking een onoverkomelijke voorwaarde voor motivatie. Naast zelfbeschikking als basisbehoefte of basisvoorwaarde voor motivatie onderscheiden deze auteurs competentie en relatie/verbondenheid. Het huidige onderzoek richt zich op de aanwezigheid van de drie basisvoorwaarden voor motivatie bij de klassen 4 havo en 4 vwo van het cohort 2009 / 2010 van de betreffende school. Het is de bedoeling om erachter te komen of de basisbehoeften voor motivatie aanwezig zijn. Meer specifiek: In welke mate is er sprake van beleving van verbondenheid, competentie en autonomie bij leerlingen in de vierde klas? Daarbij is steeds gekeken of en hoe er verschil is tussen havo leerlingen en vwo leerlingen.
Het blijkt dat de factoren relatie en autonomie in sterke mate aanwezig zijn op de onderzochte school. Opvallende uitkomsten betreffen de verschillen in competentie beleving tussen havo en vwo scholieren op het betreffende instituut. Havo leerlingen werken op hun eigen niveau, maar vwo leerlingen willen graag een tandje bijschakelen. Het is te eenvoudig voor ze.