View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Effect van Professionele ontwikkeling op Human Resource Resultaten, gemeten via het Job Demands-Resources model.

        Thumbnail
        View/Open
        Little 0413267.pdf (272.6Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Little, P.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige onderzoek is de relatie tussen onderzocht professionele ontwikkeling, gemeten in training en ontwikkelingsmogelijkheden, en hr-resultaten, betrokkenheid, prestatie, tevredenheid en bevlogenheid via het Job Demands-Resources model (JD-R model). Verwacht werd dat dit effect deels verloopt via organization-based self-esteem (OBSE) en self-efficacy. Data is verzameld met behulp van een digitale vragenlijst die is ingevuld door 113 werknemers van een overheidsinstelling. De hypothesen zijn getoetst aan de hand van onderlinge correlaties en hiërarchische multipele regressie-analyses. Er is geen relatie gevonden tussen training en de hr-resultaten in het huidige onderzoek en tussen ontwikkelingsmogelijkheden en prestatie. Er is wel een relatie gevonden tussen ontwikkelingsmogelijkheden en betrokkenheid, tevredenheid en bevlogenheid. Anders dan verwacht is alleen gevonden dat deze relatie verloopt via OBSE, het mediërende effect van self-efficacy is niet gevonden. Dit onderzoek wijst uit dat een subjectieve hulpbron van werk, ontwikkelingsmogelijkheden, via zelfvertrouwen invloed heeft op verschillende hr-resultaten maar dat dit niet geldt voor vertrouwen in eigen kunnen. Dit wijst erop dat de rol van self-efficacy als mediator variabele in het JD-R model nader onderzocht moet worden. Verder levert het onderzoek bewijs dat als medewerkers het gevoel hebben dat zij zich kunnen ontwikkelen dit hun betrokkenheid, tevredenheid en bevlogenheid verhoogt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6700
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo