Probleemloos begeleiden in CSCL. Een onderzoek naar de problemen en beperkingen bij de begeleiding door docenten tijdens computerondersteund samenwerkend leren.
Summary
Dit onderzoek richt zich op de problemen en beperkingen die docenten ervaren bij de begeleiding tijdens computerondersteund samenwerkend leren. Er is een exploratief onderzoek opgezet waarbij leerlingen in de derde klas van het VMBO een praktische opdracht uitvoerden in een CSCL-omgeving. Om het begeleidingsproces te onderzoeken is er een protocolanalyse uitgevoerd op de chatberichten, interviews gehouden onder de docenten en een vragenlijst voorgelegd aan de leerlingen. Aan het onderzoek deden 4 docenten en 55 leerlingen mee en in totaal zijn 510 chatberichten van de docenten gecodeerd. Uit de resultaten blijkt dat de meeste problemen en beperkingen bij de begeleiding in een CSCL-omgeving voorkomen bij de sociale en metacognitieve begeleiding. Met name de cognitieve activiteiten hadden de docenten meer willen begeleiden. Een algemeen probleem is dat tijdsgebrek en de hoeveelheid activiteiten binnen de leeromgeving de docenten dwingen andere prioriteiten te stellen aan de begeleiding.