View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Publieke criteria voor verantwoordelijkheid - Een evaluatie van het (Neo-) Ascriptivisme

        Thumbnail
        View/Open
        BAScriptie.TdeBooij.3146847.pdf (143.0Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Booij, T. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit paper zal ik de door H.L.A. Hart geïntroduceerde handelingstheorie, het ascriptivisme, toetsen aan de meest prominente kritieken: die van P. Geach. Daarnaast zal ik de door A. Sneddon ontwikkelde neo-ascriptivistische theorie - die een meer uitgewerkte en geëvalueerde variant op Harts theorie is – van kritiek voorzien. Geach problematiseert de manier waarop Hart het concept 'handeling' constitueert en laat zien hoe dit tot uiting komt in het dagelijks taalgebruik. Harts interpretatie van handelingszinnen als toeschrijvingen is volgens Geach onder andere inconsistent met het gebruik binnen als-dan constructies: overduidelijk juiste redeneringen worden volgens deze lezing incorrect. Ik zal laten zien dat Sneddon deze kritiek ten dele succesvol bestrijdt, maar dat zijn theorie – die een contextualistische karakterisering van 'handeling' geeft – een onvolledig beeld geeft van dit concept. Sneddons theorie geeft algemene voorwaarden om een ‘verantwoordelijk persoon’ te zijn maar laat niet zien welke criteria gehanteerd worden voor een verantwoordlijkheidstoeschrijving voor een bepaalde gebeurtenis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6558
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo