De invloed van feedback bij leren-door-observeren Een onderzoek naar het effect van communicerend leren met enkele feedbackvarianten
Summary
In het laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar de didactiek leren-door-observeren. Ons onderzoek maakt daar ook deel van uit. 45 leerlingen uit havo-2 hebben een instructie voor een goocheltruc geschreven. De 45 leerlingen zijn daarna verdeeld in drie groepen van 15 leerlingen. In conditie 1 kreeg iedere leerling individueel een filmpje te zien waarop een andere leerling zijn of haar instructie uitvoerde. Daarop kon de leerling zien wat goed en wat niet goed ging. Daarbij kreeg hij of zij docentencommentaar. In conditie 2 kreeg een groep van 15 leerlingen één filmpje te zien waarop een volwassene een van de instructies uitvoerde. Deze leerlingen zagen dus niet hoe hun eigen instructie werd uitgevoerd. Ook deze leerlingen kregen docentencommentaar. In conditie 3 kregen de leerlingen ook met de hele groep tegelijk één filmpje te zien waarop andermans instructie werd uitgevoerd. Deze groep kreeg geen docentencommentaar. Nadat zij feedback gekregen hadden, mochten de leerlingen hun tekst herschrijven. Uit de resultaten bleek dat de leerlingen in alle condities hun instructie significant verbeterden. De verschillen tussen de condities waren echter niet significant. De consequentie hiervan is dat de didactiek leren-door-observeren met gebruikmaking van de feedbackvorm in conditie 3 weinig arbeidsintensief is voor docenten en daarom heel goed ingezet kan worden in het schrijfonderwijs. We pleiten vooralsnog echter voor meer onderzoek op dit terrein in de hoop dat onze resultaten bevestigd worden.