View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kan de AHEMD-SR het probleemoplossend vermogen voorspellen van kinderen tussen de 18 en 42 maanden oud?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kalicharan, SV-3215431 en Meerveld, TF-3459292 en Verver, EL-3448983.pdf (280.2Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Kalicharan, S.V.
        Meerveld, T.F.
        Verver, E.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Fysieke en sociale aspecten van de thuisomgeving spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van een kind, vooral gedurende de eerste jaren van het leven. Affordances zijn kansen of handelingsmogelijkheden die objecten, gebeurtenissen en plaatsen aan een mens kunnen aanbieden. Affordances in de thuisomgeving geven het kind de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen. De Affordances in the Home Environment for Motor Development Self-Report (AHEMD-SR) is in verschillende landen een betrouwbaar en valide instrument om de affordances te meten, door middel van vragenlijsten ingevuld door ouders. De AHEMD-SR is nog niet gevalideerd in Nederland. Er is bekend dat de AHEMD-SR de motorische ontwikkeling kan voorspellen. Ook is bekend dat motorische en cognitieve ontwikkeling een wisselwerking met elkaar hebben. Er is echter nog weinig bekend over de voorspellende waarde van de AHEMD-SR op cognitieve ontwikkeling. Om deze vraag te beantwoorden hebben 328 Nederlandse gezinnen de AHEMD-SR en de Ages and Stages Questionnaire (ASQ) ingevuld. Regressie analyses zijn uitgevoerd om te testen of de uitkomsten van de AHEMD-SR de uitkomst van de schaal probleemoplossend vermogen van de ASQ kan voorspellen. Het hebben van meer grof en fijn motorisch speelgoed zijn voorspellers voor het hebben van een beter probleemoplossend vermogen op jonge leeftijd. Ook een grotere variëteit van stimulus, gemeten met de schaal variëteit van stimulus, is een significante voorspeller voor een beter probleemoplossend vermogen, ook al was het effect kleiner. De ruimtes binnens- en buitenshuis voorspellen het probleemoplossend vermogen niet. De resultaten laten zien dat de AHEMD-SR in zijn geheel de cognitieve ontwikkeling kan voorspellen, maar verder onderzoek is nodig om de voorspellende waarde van de AHEMD-SR voor de Nederlandse populatie te optimaliseren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6191
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo