View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Self-efficacy en intenties voor het geven van wetenschap- en techniekonderwijs van aanstaande leraren primair onderwijs (Titel) in relatie tot hun eerdere ervaringen met natuurwetenschappen (subtitel)

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Verbeek, LM-9507590.pdf (1.266Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Verbeek, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nederlandse pabo-studenten moeten voorbereid worden op het geven van Wetenschap en Techniek onderwijs (W&T-onderwijs). In dit onderzoek is gekeken of de veronderstelde beperkte eerdere ervaringen van deze studenten met natuurwetenschappen invloed hebben op hun self-efficacy voor het geven van W&T-onderwijs, en of deze ervaringen via de self-efficacy invloed hebben op de intenties om W&T te geven. Bij onderzoek onder eerste- en tweedejaars pabo-studenten van de Hogeschool Leiden bleken de ervaringen met natuur- en scheikunde op de middelbare school de grootste bijdrage te hebben aan het voorspellen van de self-efficacy voor het geven van W&T-onderwijs. Daarnaast hebben ook stage-ervaring met W&T-onderwijs en het hebben van iemand in de naaste omgeving met W&T-gerelateerd werk of hobby positieve invloed op deze self-efficacy. Via de positieve relatie tussen de mate van self-efficacy en de intentie voor het geven van een W&T-les bij de eerstvolgende stage hebben deze eerdere ervaringen met natuurwetenschappen invloed op de intenties voor het lesgeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6150
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo