Self-efficacy en intenties voor het geven van wetenschap- en techniekonderwijs van aanstaande leraren primair onderwijs (Titel) in relatie tot hun eerdere ervaringen met natuurwetenschappen (subtitel)
Summary
Nederlandse pabo-studenten moeten voorbereid worden op het geven van Wetenschap en Techniek onderwijs (W&T-onderwijs). In dit onderzoek is gekeken of de veronderstelde beperkte eerdere ervaringen van deze studenten met natuurwetenschappen invloed hebben op hun self-efficacy voor het geven van W&T-onderwijs, en of deze ervaringen via de self-efficacy invloed hebben op de intenties om W&T te geven. Bij onderzoek onder eerste- en tweedejaars pabo-studenten van de Hogeschool Leiden bleken de ervaringen met natuur- en scheikunde op de middelbare school de grootste bijdrage te hebben aan het voorspellen van de self-efficacy voor het geven van W&T-onderwijs. Daarnaast hebben ook stage-ervaring met W&T-onderwijs en het hebben van iemand in de naaste omgeving met W&T-gerelateerd werk of hobby positieve invloed op deze self-efficacy. Via de positieve relatie tussen de mate van self-efficacy en de intentie voor het geven van een W&T-les bij de eerstvolgende stage hebben deze eerdere ervaringen met natuurwetenschappen invloed op de intenties voor het lesgeven.