View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Veredelde bezigheidstherapie?!

        Thumbnail
        View/Open
        AHaagsman Masterscriptie eindversie.pdf (1.351Mb)
        Publication date
        2022
        Author
        Haagsman, Antien
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit is een kwalitatief interpretatief onderzoek naar innovatief onderwijs. Het onderzoek had als doel om de wetenschappelijke kennis over innovatief onderzoek uit te breiden. Dit is relevant voor ouders die een schoolkeuze moeten maken voor hun kind en voor schoolorganisaties die (willen) innoveren. Om uitgebreid kennis te vergaren over innovatief onderwijs, is aan de ene kant onderzoek gedaan naar het discours in de nieuwsmedia. Dit is een breed toegankelijke kennisbron en bepaalt grotendeels hoe de maatschappij tegen innovatief onderwijs aankijkt. Aan de andere kant is inzicht verkregen door te leren van ideeën van onderwijskenners, die vanuit hun professionele achtergrond ervaringen hebben opgedaan met betrekking tot innovatief onderwijs. Vervolgens werd bestudeerd in hoeverre de kennis van onderwijskenners terugkomt in het nieuwsmediadiscours. Het onderzoek geeft daarom antwoord op de vraag: Hoe zijn de ideeën van onderwijskenners over innovatief onderwijs terug te zien in de discoursen in de Nederlandse nieuwsmedia? Om antwoord te vinden op de onderzoeksvraag werd een discoursanalyse gedaan en zijn interviews afgenomen met onderwijskenners. De nieuwsartikelen over innovatief onderwijs in de vier grootste Nederlandse kranten werden geanalyseerd, om vervolgens de bestaande discoursen vast te stellen. Er zijn drie discoursen gevonden, namelijk het vooruitstrevende, cynische en constructieve discours. De eerste twee discoursen geven de perspectieven weer van respectievelijk de voor- en tegenstanders van innovatief onderwijs. Het constructieve discours is meer genuanceerd en actoren binnen dit discours zijn niet uitgesproken voor of tegen innovatief onderwijs, maar pleiten voor een constructief gesprek. De ongestructureerde interviews met onderwijskenners waren erop gericht om inzicht te verkrijgen in hun definitie van innovatief onderwijs. Hun antwoorden bevatten ideeën over de aanleiding, definitie en gevolgen van innovatief onderwijs. De onderwijskenners hebben diverse achtergronden in het onderwijs en dit betekent dat ze ook verschillende perspectieven hebben op onderwijsinnovatie. Tegelijkertijd tonen bijna alle onderwijskenners begrip voor alternatieve perspectieven en onderbouwen ze hun eigen ideeën vanuit hun specifieke achtergrond. In de nieuwsmedia en interviews met onderwijskenners komen veel onderwerpen (zoals kansengelijkheid en onderwijskwaliteit) voorbij, die gerelateerd kunnen worden aan innovatief onderwijs. De wijze waarop deze onderwerpen in de nieuwsmedia en door onderwijskenners gerelateerd worden aan innovatief onderwijs, kan echter verschillen. Dit onderzoek laat zien dat de ideeën van onderwijskenners meer diepgang en nuance hebben dan het discours in de nieuwsmedia. Daarmee zijn de ideeën van onderwijskenners voornamelijk terug te zien in het constructieve discours over innovatief onderwijs in de Nederlandse nieuwsmedia. Dit onderzoek kent een aantal beperkingen en beschrijft mogelijkheden voor vervolgonderzoek. Zo maakte de complexiteit van innovatief onderwijs het moeilijk om diepgang te krijgen. Vervolgonderzoek zou daarom kunnen gaan over specifieke innovaties en contexten. Dit onderzoek vormt daarbij een goede basis, omdat het inzicht geeft in de verschillende invalshoeken op innovatief onderwijs en de gerelateerde onderwerpen. Ook kan diepgang bereikt worden door de selectiecriteria van onderwijskenners verder aan te scherpen. Daarnaast vertoont dit onderzoek ook tekortkomingen omdat het onduidelijk is wat precies de betekenis is van de gevonden discoursen voor de maatschappij. Vervolgonderzoek zou de effecten voor een specifiek discours kunnen onderzoeken. Ten slotte heeft de coronacrisis voor beperkingen gezorgd tijdens het onderzoeksproces. Het zou daarom interessant zijn om dit onderzoek of een vorm van dit onderzoek te herhalen zonder beperkingen als gevolg van de coronacrisis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/601
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo