View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Is de MILK een betrouwbaar instrument voor het meten van de kwaliteit van leermiddelen?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jong, J de-3136884.pdf (284.9Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Jong, J. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Kwalitatief goede leermiddelen zijn onmisbaar voor het onderwijs. Het CLU heeft een basisinstrument met stellingen ontwikkeld om de kwaliteit van leermiddelen te meten, genaamd de MILK. Dit instrument bevat tien verschillende leerfuncties van leermiddelen, waarvan er drie zijn gelegitimeerd. De drie gelegitimeerde functies bestaan ieder uit vijf of zes onderwerpen, welke weer bestaan uit verschillende items. In dit onderzoek is gekeken in hoeverre de gelegitimeerde leerfuncties van de MILK betrouwbaar en valide zijn. Om de betrouwbaarheid te meten is aan zes middelbare school docenten en vijf onderwijskundige experts gevraagd om vijf leermiddelen te beoordelen aan de hand van de MILK. De deelnemers hebben eerst uitleg gekregen over de MILK waarna ze zelfstandig de MILK hebben ingevuld. Uit de analyse van de beoordelingscores is gebleken dat de MILK niet bij alle leerfuncties en onderwerpen even betrouwbaar is. Als er echter wordt gekeken naar de MILK in het geheel dan is de betrouwbaarheid van de MILK redelijk goed, maar de betrouwbaarheid van de verschillende leerfuncties en onderwerpen kan en moet echter wel vergroot worden. Het is lastig om de onderzoeksresultaten te generaliseren vanwege het lage aantal beoordelaars en leermiddelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5969
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo