View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Op weg naar succesvolle doorstroom van mbo-onderwijsassistenten naar de lerarenopleiding basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Eldik, S van-3038327.pdf (464.3Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Eldik, S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het verbeteren van de doorstroom van mbo naar hbo is al een aantal jaren onder de aandacht in de onderwijssector. Een van de sectoren waarin veel doorstroom mbo-hbo plaatsvindt, is de pedagogische sector. Een grote groep mbo-onderwijsassistenten stroomt door de naar de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo). Dit onderzoek beschrijft de factoren die van invloed kunnen zijn op de succesvolle doorstroom van deze groep studenten. Naast uitgebreide theoretische verdieping is er gesproken met experts uit het werkveld en het (wetenschappelijk) onderzoek. Om zicht te krijgen op ervaringen van de studenten zelf, zijn interviews gehouden en is er een schriftelijke vragenlijst afgenomen onder alle mbo-onderwijsassistenten die zijn doorgestroomd naar de Hogeschool van Arnhem-Nijmegen (HAN) Pabo Groenewoud Nijmegen, HAN Pabo Arnhem en Iselinge Pabo Doetinchem. Analyse van de resultaten heeft uiteindelijk geleid naar succesfactoren voor de doorstroom van mbo-onderwijsassistenten naar pabo op zowel student- als opleidingsniveau. Op studentniveau zijn (meta)cognitief niveau, de studievaardigheden, motivatie en zelfvertrouwen van invloed op succesvolle doorstroom. Studenten moeten in staat zijn door te kunnen groeien naar het (meta)cognitieve hbo-niveau en het in zich hebben om de studievaardigheden die in het hbo van hen verwacht worden zich eigen te kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk dat zij gemotiveerd zijn en er vertrouwen in hebben dat ze de opleiding succesvol kunnen doorlopen. Op opleidingsniveau spelen afstemming in werkwijze en toetsing, doorlopende (afgestemde) studieloopbaanbegeleiding, vakinhoudelijke afstemming en voorlichtingsactiviteiten een belangrijke rol bij succesvolle doorstroom. Afstemming is belangrijk om knelpunten die studenten ervaren bij de overstap te kunnen ondervangen. Daarnaast komt het de doorstroom ten goede wanneer studenten begeleid worden in de doorstroom, zowel vanuit het mbo als het hbo. Voorlichting waarin studenten zicht krijgen op het verschil tussen het mbo en het hbo (en dat ook daadwerkelijk ervaren), kan ook helpen de doorstroom te verbeteren. Voortvloeiend uit dit onderzoek worden aanbevelingen voor de praktijk gedaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5967
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo