View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verkeerd ingeschat?! De invloed van schattend rekenen, tijd en persoonlijke karakteristieken op kwantitatief schatten.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Burger, I-3332357.pdf (465.9Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Burger, I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het maken van adequate schattingen is een belangrijke functie in het dagelijkse leven. Schatten is het verkrijgen van adequate antwoorden op vragen waarvoor geen specifiek antwoord beschikbaar is. Relevante en algemene kennis met betrekking tot het onderwerp is van groot belang om een dergelijke schatting te kunnen maken. Er zijn verschillende vormen van schatten. In dit onderzoek zijn twee vormen betrokken, rekenvaardig schatten en kwantitatief schatten. Er is onderzocht of kwantitatief schatten samenhangt met rekenvaardig schatten. Daarnaast is nagegaan welke invloed tijdslimiet en persoonlijke karakteristieken hebben op het maken van kwantitatieve schattingen. Met behulp van de online surveytool Limesurvey hebben 237 respondenten het meetinstrument ingevuld (met of zonder tijdslimiet). Uit de analyses blijkt een kleine positieve samenhang te bestaan tussen rekenvaardig schatten en kwantitatief schatten. Een tijdslimiet heeft een significante en negatieve invloed op rekenvaardig schatten, bij kwantitatief schatten was deze invloed niet significant. Onderwijsniveau heeft als enige persoonlijke kenmerk invloed op rekenvaardig schatten. De resultaten geven eveneens aan dat verder onderzoek naar de strategieën van kwantitatief schatten en betrouwbaarheid van de gebruikte test nodig is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5962
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo