View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Doorstroomprogramma van de Academie voor Sportstudies

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_Patricia_Vonk_MA.pdf (1.644Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Vonk, P.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Nederlandse overheid wil meer hoger opgeleiden. Ze wil daarom dat de doorstroom van MBO naar HBO gestimuleerd en verbetert wordt. MBO-studenten die doorstromen naar het HBO krijgen te maken met fricties die zorgen voor hinder bij het succesvol afronden van de HBO-opleiding. Onderwijsorganisaties moeten daarom doorstroomprogramma’s ontwikkelen die zorgen voor een succesvolle doorstroom. De Academie voor Sportstudies wil met haar doorstroomprogramma bijdragen aan de doorstroom van MBO Sport&Bewegen naar de HBO-opleiding HALO [Leraar Lichamelijke Opvoeding]. De inhoud van het doorstroomprogramma en hoe succesvol het ontwikkelde doorstroomprogramma volgens de deelnemende studenten is, is in dit onderzoek geanalyseerd. De fricties in de aansluiting van MBO naar HBO zijn op te splitsen in continuïteit van programma-inhouden, pedagogisch-didactische verschillen, overgang van verschil in leeromgeving en aansluiting van verwachtingen van studenten. De vier fricties zijn als afhankelijke variabelen in dit onderzoek getoetst. Er is een enquête afgenomen onder de deelnemende studenten en er zijn interviews gehouden met sleutelpersonen om kennis te vergaren omtrent hun visie op de opzet en uitvoering van het programma. Na uitvoering van het onderzoek is gebleken dat de studenten het doorstroomprogramma als succesvol ervaren. Met name het introductieprogramma draagt bij aan het verminderen van de fricties en de tevredenheid van de studenten. Ook de cijfers geven een positief beeld van het doorstroomprogramma dat de Academie voor Sportstudies heeft ontwikkeld. Vooral de slagingspercentages laten een succesvolle doorstroom zien van MBO Sport&Bewegen naar de HALO.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5934
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo