View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Motivaties voor vrijwilligerswerk – Wat maakt het verschil?

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_Irene_van_der_Vaart_MA.pdf (699.0Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Vaart, I. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voor beleid van vrijwilligersorganisaties gericht op het werven en behouden van vrijwilligers te werven en te behouden is het belangrijk om kennis te hebben van motivaties van vrijwilligers. Dit onderzoek maakt voor het eerst een vergelijking in motivaties van vrijwilligers tussen sectoren: 1) In hoeverre is er een verband tussen typen motivaties van vrijwilligers en sectoren waarin vrijwilligerswerk wordt gedaan? 2) In welke mate is dit verband te verklaren aan de hand van persoonskenmerken van vrijwilligers? Het normatieve motief werd significant belangrijker gevonden in de zorg/hulpverlening dan in de sector natuur/milieu. Het pleziermotief werd juist belangrijker gevonden in de sector natuur/milieu dan in de sector zorg/hulpverlening. Deze effecten werden niet weg verklaard door persoonskenmerken. De overige motieven verschillen niet significant tussen de sectoren. Tussen persoonskenmerken vonden we meer verschillen dan tussen sectoren. De motieven plezieren kwaliteit spelen sterker onder mensen met dan zonder religie. Het normatieve motief speelt meer voor hoger opgeleiden, bescherming meer voor lager opgeleiden. De motieven carrière, leren, bescherming, kwaliteit zijn belangrijker naarmate men jonger is. De motieven carrière, sociaal en plezier waren belangrijker voor mannen dan voor vrouwen. Omdat motieven wel verschillen tussen persoonskenmerken, maar nauwelijks tussen sectoren, kunnen organisaties zich het beste richten op specifieke doelgroepen. Weet wie je bent als organisatie, weet wie je zoekt en speel in op motieven die voor die doelgroep belangrijk zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5923
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo