De antecedenten van prestaties in een private organisatie met een maatschappelijke functie.
Summary
Public Service Motivation is in de publieke sector een veel onderzocht fenomeen. Deze onderzoeken en de theorie beperken zich echter tot de publieke sector. De vraag die in dit artikel centraal staat is: Welke invloed hebben Public Service Motivation (PSM), HR
aspecten en person-organization fit (PO-fit) op de prestaties van medewerkers in de private thuishulpverlening? Binnen dit onderzoek is er aandacht geweest voor de directe invloed maar is er ook gekeken naar de mediërende rol van organizational commitment, occupational commitment en job satisfaction. Dit onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een kwantitatief onderzoek met 135 respondenten. De resultaten tonen aan dat de PSM dimensie compassion, binnen de onderzochte private organisatie, invloed heeft op de prestaties van medewerkers. Daarnaast hebben zowel de HR aspecten als de PO-fit en
de job satisfaction van medewerkers een belangrijke invloed op de prestaties. Job satisfaction heeft hierbij een mediërende rol tussen PO-fit en prestaties. Dit onderzoek toont aan dat verder onderzoek naar de rol van PSM in de private sector gewenst is.