View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Aanpassing van residenten met een somatische opname-indicatie na een half jaar verblijf in een verpleeghuis.

        Thumbnail
        View/Open
        afstudeerartikel definitief.pdf (105.1Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Kreuze, G.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ouderen die permanent worden opgenomen in een verpleeghuis gaan een aanpassingsproces door. Hoe is het met hen na een half jaar? DOEL. De kennis over beleving van verblijf in een verpleeghuis te vergroten, en een bijdrage te leveren aan het begrijpen van het aanpassingsproces van ouderen die permanent in een verpleeghuis zijn opgenomen. ONDERZOEKSVRAGEN. Hoe beleven ouderen met een somatische indicatie hun verblijf en leven in een verpleeghuis vijf á zes maanden na opname? Hoe verloopt hun aanpassingsproces? METHODE. Er zijn 12 participanten uit vier Vlaamse Rust- en Verzorgingstehuizen geïnterviewd op een semigestructureerde manier. Er is in deze studie gekozen is voor een beschrijvend kwalitatief onderzoek waarbij gebruik is gemaakt van een mix van technieken uit de Fenomenologie en de Grounded Theory RESULTATEN. De participanten beleven het leven verschillend en hebben een eigen manier van aanpassen. Toch is er veel gemeenschappelijks uit te halen. CONCLUSIE. Men ervaart een veilig gevoel en is positief over de goede fysieke verzorging. Negatief is dat de aanpassing gepaard gaat met verlies van identiteit. Na moeilijke eerste maanden berusten de participanten in het idee dat ze, gezien hun situatie, op de beste plek zijn. Aanpassen doet men door zich neer te leggen bij de situatie en er het beste van te maken. Positief of met humor praten over hoe het leven nu is lijkt het leven dragelijk te maken. AANBEVELINGEN. Voor de praktijk is de aanbeveling om meer te investeren in het leren kennen van de oudere en daar (indien mogelijk) de zorg op aan te sluiten. Er worden aanbevelingen gedaan aan het beroepsonderwijs en voor verder uitgebreider opgezet onderzoek. English Abstract. Adaptation of residents with a somatic indication for admission after a half-year stay in a nursing home. G.L.Kreuze Elderly people, who have been permanently committed to a nursing home, experience an adaptation process. How are they doing after half a year? AIM. Increasing the knowledge about living in a nursing home, and contribute to the understanding of the adaptation process elderly people went through when they have been permanently committed to a nursing home. RESEARCH QUESTIONS. How do elderly people with a somatic indication for admission experience their stay and life in a nursing home five to six months after commitment? How are they adapting? METHOD. Twelve participants from four Flemish nursing homes have been interviewed in a semi-structured manner. In this study the choice has been made for a descriptive qualitative research, using a mixture of techniques from the Phenomenology and the Grounded Theory. FINDINGS. The participants experience their lives in different ways and have their own methods of adapting. However, a lot of similarities can be found as well. CONCLUSION. The participants feel safe and are positive about the good physical care they receive. Adaptation coincides with a loss of identity, which is seen as a negative. After a few difficult first months the participants find comfort in the idea that, given their situation, they are where they should be. People adapt by accepting and making the best of their situation. Speaking of their current life with humor and in a positive manner seems to make life more bearable. RECOMMENDATIONS. For practical use it is recommended that more should be invested in getting to know the elderly person, and (when possible) modify the care to their needs and identity. Additional recommendations are given concerning vocational education and further research.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5863
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo