View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Jargongebruik tijdens de jeugdstrafzitting

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Blois, JH de-3240118 en Linden, AJEA van der-325598 en Rayhi, Y-3293483 en Laseur, HAG-3215571.pdf (542.8Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Blois, J.H. de
        Linden, J.E.A. van der
        Rayhi, Y.
        Laseur, H.A.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding. Aan de hand van literatuuronderzoek is onderzoek gedaan in de Rechtbank te Breda en Alkmaar naar in hoeverre jargongebruik invloed heeft op de communicatie tijdens jeugdstrafzittingen in Nederland. Er is gekeken naar het jargongebruik door kinderrechters, officieren van justitie en advocaten. Daarnaast is gekeken naar de rol van de jongere en zijn of haar ouders en hun begrip van de jeugdstrafzitting. Tot slot is onderzoek gedaan naar het verschil in cultuur tussen professionele betrokkenen en de jongere en zijn/haar ouders. Methoden. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van observatie. Door middel van een gestandaardiseerd observatieformulier zijn met event-sampling de verschillende onderdelen onderzocht. Resultaten. Regelmatig wordt er jargon gebruikt door de kinderrechter, de officier van justitie en de advocaat van de jongere. Daarnaast blijkt de rol van zowel de jongere als de ouders niet passief te zijn tijdens de jeugdstrafzitting. Het lijkt dat de jongere de zitting goed begrijpt maar er zijn ook andere verklaringen mogelijk. Ouders lijken de jeugdstrafzittingen te begrijpen omdat alle ouders adequate antwoorden geven op de vragen die hen gesteld worden. Tot slot blijkt dat er een verschil in cultuur is tussen de professionele betrokkenen en de niet professionele betrokkenen. Conclusie. Het gebruik van jargon tijdens de jeugdstrafzitting blijkt weinig invloed te hebben op de communicatie. Ondanks het regelmatig gebruik van jargon door professionele betrokkenen kan niet gesteld worden dat dit leidt tot onbegrip van de jongere en zijn/haar ouders. Eveneens geldt dit voor het verschil in cultuur tussen de genoemde betrokkenen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5661
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo