View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van structuur op de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Sonsbeek, W van-3242323 en Boxtel, KAM van-3235270 en Kagie, B-3295540 en Schouten, MA-3277755.pdf (214.5Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Sonsbeek, W. van
        Boxtel, K.A.M. van
        Kagie, B.
        Schouten, M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit cross-sectionele onderzoek is gekeken naar de relatie tussen ouderlijke structuur en de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters. Aan het onderzoek deden in totaal 85 gezinnen mee, bestaande uit een vader en een moeder en minimaal één kind tussen de 18 maanden en 4 jaar oud. Zowel moeders als vaders hebben een vragenlijst ingevuld met betrekking tot hun eigen opvoeding. Daarnaast hebben moeders vragen beantwoord over de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Uit dit onderzoek blijkt dat er geen verschil is in de manier waarop vaders en moeders structuur bieden aan hun kinderen. Uit de resultaten blijkt ook dat jongens en meisjes dezelfde mate van ouderlijke structuur ontvangen. Er is wel een verband gevonden tussen moederlijke structuur en de sociaal-emotionele ontwikkeling van zowel jongens als meisjes. Dit verband is niet gevonden voor vaderlijke structuur. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de moederlijke structuur een bijdrage levert aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongens en meisjes. Nu er is gebleken dat de structuur van moeder invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, kan de hulpverlening hierop aangepast worden als er sociaal-emotionele problemen bij het kind ontstaan. Tevens kunnen de interventieprogramma’s hierop aangepast worden, deze zullen vooral gericht moeten zijn op de structuur die moeder biedt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5657
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo