View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De pedagogische communicatie tijdens de jeugdstrafzitting

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Prop, LJC-3046532 en Ham, J van-3240142 en Kaaij, IEC van der-335997 en Ridder, C-3291278 formulier.pdf (458.8Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Prop, L.J.C.
        Ham, J. van
        Kaaij, I.E.C. van der
        Ridder, C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voor dit onderzoek is de pedagogische communicatie tijdens jeugdstrafzittingen onderzocht. Omdat het Nederlands jeugdstrafrecht wordt gekenmerkt door de dialoog tussen rechter en jeugdige verdachte, wordt verwacht dat er sprake zal zijn van pedagogische communicatie tijdens de zitting. Dit onderzoek is uitgevoerd door het bijwonen van 33 jeugdstrafzittingen in twee rechtbanken in Nederland. Het onderzoek is vooral kwalitatief van aard en er is gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde observatielijst en geluidsopnamen om de zittingen na afloop te analyseren. De analyse van de geluidsbestanden is gedaan door middel van transcriptie. Tijdens het bijwonen van de zittingen is specifiek gelet op de rol en houding van de jeugdige verdachte, de mate van leeftijdsadequate communicatie tussen kinderrechter, Officier van Justitie en jeugdige verdachte, in welke mate de rechter een moreel appèl doet op de jeugdige verdachte en op welke manier de ouders van de jongeren betrokken worden tijdens de zitting. Conclusie is dat de jeugdige verdachte door de rechter blijkt te worden betrokken tijdens de zitting, hij wordt aangemoedigd om zijn visie op de zaak te geven en te antwoorden op vragen van de rechter. De rechter spreekt de jongeren in de meeste gevallen op een leeftijdsadequate manier aan. Ook doet de rechter tijdens zijn uitspraak een beroep op de morele aspecten van de zaak. Tot slot blijkt dat de ouders van de jongere worden betrokken tijdens de zitting indien zij aanwezig zijn. Daarnaast blijken zij, wanneer de rechter dit nodig acht, aangesproken te worden op het gedrag van hun kind.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5648
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo