De pedagogische communicatie tijdens de jeugdstrafzitting
Publication date
2010Author
Prop, L.J.C.
Ham, J. van
Kaaij, I.E.C. van der
Ridder, C.
Metadata
Show full item recordSummary
Voor dit onderzoek is de pedagogische communicatie tijdens jeugdstrafzittingen onderzocht. Omdat het Nederlands jeugdstrafrecht wordt gekenmerkt door de
dialoog tussen rechter en jeugdige verdachte, wordt verwacht dat er sprake zal zijn van pedagogische communicatie tijdens de zitting.
Dit onderzoek is uitgevoerd door het bijwonen van 33 jeugdstrafzittingen in twee rechtbanken in Nederland. Het onderzoek is vooral kwalitatief van aard en er is
gebruik gemaakt van een gestandaardiseerde observatielijst en geluidsopnamen om de zittingen na afloop te analyseren. De analyse van de geluidsbestanden is gedaan door middel van transcriptie. Tijdens het bijwonen van de zittingen is
specifiek gelet op de rol en houding van de jeugdige verdachte, de mate van leeftijdsadequate communicatie tussen kinderrechter, Officier van Justitie en
jeugdige verdachte, in welke mate de rechter een moreel appèl doet op de jeugdige verdachte en op welke manier de ouders van de jongeren betrokken worden tijdens de zitting. Conclusie is dat de jeugdige verdachte door de rechter blijkt te worden betrokken tijdens de zitting, hij wordt aangemoedigd om zijn visie op de zaak te geven en te antwoorden op vragen van de rechter. De rechter
spreekt de jongeren in de meeste gevallen op een leeftijdsadequate manier aan. Ook doet de rechter tijdens zijn uitspraak een beroep op de morele aspecten van de zaak. Tot slot blijkt dat de ouders van de jongere worden betrokken tijdens de zitting indien zij aanwezig zijn. Daarnaast blijken zij, wanneer de rechter dit nodig
acht, aangesproken te worden op het gedrag van hun kind.