Competenter dankzij de Triple P training! Effectiviteit van de Triple P training niveau 3 op de competenties van beroepskrachten
Summary
ABSTRACT
Triple P (Positive Parenting Program) is a parenting program intended to prevent, and to provide treatment for, severe behavioural, emotional and developmental problems in children. Before service providers disseminate the Triple P program they have to be trained in this evidence-based method. This article examines the training effect on the service providers who took part in the Triple P level 3 training and accreditation. The sample consisted of 1336 service providers. Service providers filled out two questionnaires: the Parent Consultation Skills Checklist and the Workshop Evaluation Questionnaire. Effectiveness of the training was measured using descriptive statistics, correlation-, regression-analyses, t-test and repeated measures ANOVAs. Prior to the training service providers reported a competence score of 4.7, measured on a 7 point scale. At the initial measurement, competence varied according to years of experience in parent consultation, highest level of education and function of the participants. The participants reported a significant overall increase of total competence from pre- to post- and follow-up assessment. Participants with less experience in parent consultation reported the largest growth in competence. Furthermore, the degree of satisfaction with aspects of the training and accreditation predict a positive increase in participants’ competence. Service providers with the largest increase in competence were the most satisfied with the training and accreditation.
Samenvatting
Triple P (Positief Pedagogisch Programma) is een opvoedingsinterventie gericht op de preventie van (ernstige) emotionele- en gedragsproblemen bij kinderen door versterking van de pedagogische vaardigheden van ouders. Alvorens beroepskrachten deze interventie uit mogen voeren, dienen zij getraind te worden in deze evidence-based methodiek. Het doel van dit onderzoek is het inzichtelijk maken welk effect de Triple P training op niveau 3 heeft op de competenties van beroepskrachten. De onderzoeksgroep bestond uit 1336 beroepskrachten die de Triple P training hebben gevolgd. De verkregen data door middel van twee meetinstrumenten, Parent Consultation Checklist en Workshop Evaluation Questionnaire zijn geanalyseerd met verschillende toetsen, waaronder descriptieve statistiek, correlatie-analyses, regressie-analyses, t-toetsen en one way repeated measures ANOVA. Beroepskrachten rapporteerden voorafgaand aan de training op alle competenties al zeer competent te zijn, gemiddeld gaven zij zichzelf een score van 4.7 gemeten op een 7-punt schaal. De zelfgerapporteerde competenties van de beroepskrachten gemeten tijdens het startniveau, verschilde naar aantal jaren ervaring en de hoogst afgeronde opleiding van de beroepskracht. De competenties van de beroepskrachten namen significant toe over de drie meetmomenten (pre, post en follow-up). Hierbij bleek dat het grootst leerrendement voor beroepskrachten met weinig ervaring was: zij rapporteerden de grootste groei in competenties. Tevredenheid met de training en accreditatie bleek voorspellend te zijn voor de groei in competentie van de beroepskracht. Beroepskrachten die een grotere groei in competenties doormaakten rapporteerden een grotere tevredenheid ten aanzien van de training en accreditatie.