View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouderkamers als voorziening voor sociale steun en de positieve invloed van ouderkamers op de opvoedcompetentie van ouders met schoolgaande kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Geschiere, M.L.-3330818.pdf (309.0Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Geschiere, M.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek biedt inzicht in kenmerken van ouders die Rotterdamse ouderkamers bezoeken, hun ervaringen met ouderkamers evenals opvattingen van ouderconsulenten over het effect van ouderkamers. Daartoe zijn bij 139 ouders de ervaren sociale steun (SLL-I), discrepantie tussen ervaren en gewenste sociale steun (SLL-D) en het versterkend effect van de ouderkamer op opvoedcompetentie (EMPO-terugblik) gemeten. Ook 93 ouderconsulenten hebben de EMPO-terugblik ingevuld. Daarnaast is hun werkwijze en perceptie over het belang en effect van ouderkamers nagevraagd. Ouders ervaren gemiddeld af en toe sociale steun van de ouderkamer en rapporteren nauwelijks een discrepantie te ervaren tussen ervaren en gewenste steun. Er zijn echter grote verschillen tussen ouderkamers. Als ouders de ouderkamer vaker bezoeken ervaren zij meer steun. Volgens ouders en ouderconsulenten versterkt de ouderkamer de opvoedcompetentie. Als ouders meer sociale steun ervaren, voelen zij zich meer versterkt in de opvoedcompetentie. Lager opgeleide ouders en niet-werkende ouders gaan vaker naar de ouderkamer, ervaren meer steun en voelen zich meer versterkt in de opvoedcompetentie dan hoger opgeleide en werkende ouders. Kortom, Rotterdamse ouderkamers voorzien vooral laagopgeleide en niet-werende ouders in sociale steun en versterken hun opvoedcompetentie. Of dit ook geldt voor ouderkamers zonder ouderconsulent in andere delen van Nederland moet blijken uit toekomstig onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5430
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo