The students’ guide for student projects, De interpersoonlijke begeleidingsstijlen van docenten bij de begeleiding van profielwerkstukken
Summary
In dit onderzoek zijn de interpersoonlijke begeleidingsstijlen van docenten tijdens de begeleiding van leerlingen bij hun profielwerkstuk (PWS) onderzocht. Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of alle acht de verschillende begeleidingsstijlen terug te vinden waren binnen de context van het PWS, hoe de stijlen beïnvloed werden door docenteigenschappen en of de stijlen invloed hebben op de motivatie van de leerlingen.
Door middel van een vragenlijst die onder 274 leerlingen op twee scholen is afgenomen zijn twee onderzoeksvragen beantwoord: (1)‘Welke interpersoonlijke begeleidingsstijlen komen het meeste naar voren bij de begeleiding van het profielwerkstuk en zijn er verschillen in de interpersoonlijke begeleidingsstijlen van docenten bij het PWS?’ en (2)‘Is er een samenhang tussen de interpersoonlijke begeleidingsstijl van docenten en de motivatie van leerlingen bij het PWS gemeten in inzet, plezier, relevantie en zelfvertrouwen?’
Uit het onderzoek kwam naar voren dat enkel de ervaren Nabijheid van de docenten significant beïnvloed werd door het type vak waarin de docent lesgeeft. Andere factoren als geslacht en het niveau waarop zij lesgeven hadden geen invloed op de begeleidingsstijl. Uit het onderzoek kwam ook een positieve samenhang tussen Nabijheid en de motivatie van leerlingen naar voren. Deze samenhang was niet terug te vinden bij de Invloed van docenten. Van de vier motivatievormen werd het zelfvertrouwen van de leerlingen het sterkst beïnvloed door de begeleidingsstijl van docenten.