Status van leerlingen, hoe gaan docenten ermee om? Wat is de relatie tussen de sociometrische status van leerlingen en het correctiegedrag van de docent?
Summary
Wellicht herkent u de volgende situatie. Charlotte, het populairste meisje van de klas, is altijd zeer aanwezig. Zij is bepalend voor de sfeer in haar klas. En hoewel ze af en toe het bloed onder uw nagels vandaan kan halen met haar opmerkingen, haalt ze hoge cijfers en blijft ze altijd beleefd. Aan de andere kant is Jasper op een negatieve manier aanwezig. Hij heeft een brutale mond en haalt slechte cijfers. Heeft u zichzelf weleens afgevraagd hoe er met deze leerlingen wordt omgegaan in de klas? Krijgen populaire kinderen meer aandacht van de docent dan de andere leerlingen? Worden zij vaker gecorrigeerd en beloond? En is de docent zich hiervan bewust? In dit onderzoek wordt nagegaan of docenten hun corrigeer- en beloongedrag (al dan niet onbewust) aanpassen op de sociometrische status van de leerlingen in de klas. Daarom wordt ook onderzocht in hoeverre docenten zich bewust zijn van hun corrigeer- en beloongedrag ten opzicht van de sociometrische status van de leerlingen. De resultaten kunnen de docenten inzicht geven op manier waarop hij of zij omgaat met de verschillende leerlingen.