Kunsteducatie en het Speciaal Onderwijs - over de mogelijkheden van kunsteducatie voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen
Summary
Met dit onderzoek is getracht de mogelijkheden te verkennen die kunsteducate biedt voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen. De vraag die centraal staat is dan ook:
Welke mogelijkheden biedt de kunsteducatie voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen volgens het speciaal onderwijsveld en in hoeverre zijn deze visies te onderbouwen met de bestaande onderzoeksliteratuur?
Uit een kwalitatief survey is gebleken dat kunsteducatie in het speciaal onderwijs in een lastige positie verkeert, doordat de prioritering laag is en de hindernissen bij ontwikkeling en uitvoering groot zijn. Men is wel overtuigt van de potentie van kunsteducatie voor kinderen met gedragsproblemen. Ten eerste heerst het idee dat deze kinderen extra creatief begaafd zijn en ten tweede heerst de overtuiging dat door middel van kunst essentiële vaardigheden en ontwikkelingen gestimuleerd kunnen worden. Bij een analyse van de bestaande onderzoeksliteratuur is echter weinig bewijs gevonden voor deze visies.
Er is gebleken dat kunsteducatie voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen niet het ideale onderdeel is van het curriculum. Daarvoor is de potentie niet overtuigend genoeg aangetoond en zijn er in de praktijk te veel moeilijkheden te signaleren.