A'j plat kunt proaten mo'j 't neet loaten?
Summary
Studente Franse taal en cultuur Renske werd aangeraden een cursus met logopedielessen te volgen, om haar Achterhoekse accent af te leren. ‘Zo vergroot je de kans om als docent aan de bak te komen in de Randstad’.
Naar aanleiding van deze uitspraak heb ik onderzocht in hoeverre er een verschil is tussen de attitudes ten opzichte van een docent die spreekt met een Achterhoeks accent en een docent die spreekt zonder een accent. En, in hoeverre er een verschil is waar te nemen in attitude tussen scholieren uit de Randstad en scholieren uit de Achterhoek ten opzichte van een docent die spreekt met een Achterhoeks accent.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er een verschil is tussen de attitudes ten opzichte van een docente met een Achterhoeks accent en een docente zonder een Achterhoeks accent. De Achterhoekse docente wordt op de behandelde factoren attractiviteit, competentie en integriteit over het algemeen negatiever beoordeeld door de scholieren. Tevens kan worden aangenomen dat er op enkele punten een verschil in attitude is tussen scholieren uit de Randstad en scholieren uit de Achterhoek ten opzichte van het Achterhoekse accent. Kijkend naar attractiviteit en competentie zijn de Achterhoekse scholieren negatiever over de docent. Op het gebied integriteit hebben de scholieren uit de Randstad een negatievere houding ten opzichte van de docent.
Concluderend kan gezegd worden dat het spreken als docent met een Achterhoeks accent niet zonder consequenties is. A'j plat kunt proatn ku’j ’t as docent better loaten.