View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een heel andere wereld. Een experimenteel onderzoek naar het verschil in overtuigingskracht en route van overtuiging tussen de verhalen van slachtoffer en hulpverlener in advertenties van ontwikkelingsorganisaties.

        Thumbnail
        View/Open
        Veen, van der, A.M. (2010). Scriptie Communicatiestudies - Een heel andere wereld.pdf (2.084Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Veen, A.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ontwikkelingsorganisaties maken in hun advertenties gebruik van ervaringsverhalen, waaronder de verhalen van slachtoffer en hulpverlener in ontwikkelingssituaties. De verhaalvorm in de tekst wordt dan doelmatig ingezet als overtuigingsmiddel. Tijdens het lezen kan de lezer vergeten dat men probeert hem te overtuigen, omdat hij opgaat in de verhaalwereld. Deze staat van transportatie roept emoties op, maakt het verhaal persoonlijk relevant en verkleint de mogelijkheid tot het bedenken van tegenargumenten. Daarom heeft het gebruik van verhalen succes, vooral in situaties waarin de lezer weerstand opbouwt tegen de boodschap van de tekst. Het proces waarmee verhalen invloed uitoefenen op attituden en gedragsintenties heet narratieve overtuiging. Naast transportatie worden de waardering van de tekst en identificatie, de binding tussen lezer en het personage, als belangrijke mechanismen in dit overtuigingsproces genoemd. Dit onderzoek vergelijkt twee verhalen, dat van slachtoffer en hulpverlener in een ontwikkelingssituatie, op hun overtuigingskracht en route van overtuiging.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5288
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo