Patiënteninformatie in zorgpaden: is de huidige structuur optimaal?
Summary
In dit onderzoek zijn drie methoden gebruikt om te analyseren of de huidige schriftelijke informatie in zorgpaden optimaal is. In een zorgpad (van binnenkomst in het ziekenhuis tot aan het ontslag) ontvangen patiënten veel folders, brieven en afsprakenkaartjes. Deze schriftelijke informatie is onderzocht binnen twee zorgpaden bij de Isala klinieken, een ziekenhuis in Zwolle. De waardering van patiënten voor de informatie is gemeten aan de hand van een vragenlijst. Daarna is aan de hand van een functionele analyse gekeken welke functies in een zorgpad aanwezig behoren te zijn, en welke functies daadwerkelijk aanwezig zijn. Tot slot is aan de hand van een gebruikstest onderzocht of informatie in het zorgpad gemakkelijk te vinden is en of de informatie begrijpelijk is.
Het belangrijkste resultaat uit dit onderzoek is dat proefpersonen moeite hebben om informatie te vinden in het pakket met informatie dat zij in het ziekenhuis ontvangen. Vaak ontbreekt een interne structuur binnen documenten, waardoor proefpersonen niet weten waar zij informatie kunnen vinden. De teksten zijn niet coherent op macroniveau; dat komt voornamelijk doordat heldere kopjes en inhoudsopgaven ontbreken. Daarnaast is gebleken dat proefpersonen de ontvangen schriftelijke informatie indelen in chronologische volgorde: vóór de operatie, tijdens de operatie en na de operatie.