Het zijn tenslotte ook net mensen. Onderzoek naar de doeltreffendheid van het Samen in Actie programma.
Summary
Door toegenomen segregatie in de samenleving neemt de kennis over andere groepen af. Het Instituut voor Publiek en Politiek heeft hiervoor de pilot Samen in Actie ontwikkeld. Binnen dit programma werken leerlingen van twee verschillende schoolklassen een dag samen. Doel van de dag is leren over democratische middelen om politiek te beïnvloeden, en leren over de ander. De doelstelling over kennis en begrip voor de ander is in deze studie onderzocht door middel van observaties en interviews met leerlingen en docenten. Uit de literatuurstudie blijkt dat voor geslaagd intergroepscontact verschillende voorwaarden van belang zijn. Deze voorwaarden (gelijke status, gemeenschappelijk doel, samenwerken, steun van autoriteiten, persoonlijke interactie, langdurig contact) zijn op drie Samen in Actiedagen onderzocht en blijken per dag te verschillen. Ook de kennis over en het begrip voor andere leerlingen verschilt per Samen in Actiedag. Mogelijk wordt dit verklaard door de statusgelijkheid die per uitwisseling verschilt en de hoeveelheid interactie die de leerlingen op de dag onderling hebben.