Relatie tussen het gebruik van nieuwe media en spellingvaardigheid bij vmbo-, havo-, en vwo-leerlingen.
Summary
Samenvatting
Doel: het doel van het huidige onderzoek was om te kijken of er een relatie is tussen de spellingvaardigheid van adolescenten uit de tweede klas van het voortgezet onderwijs en de tijd die ze besteden aan het gebruik van nieuwe media om contact te onderhouden met hun vrienden en familie. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen drie verschillende opleidingniveaus: vmbo, havo en vwo.
Methode: door middel van het afnemen van een internetvragenlijst en een spellingvaardigheidstoets bij 352 kinderen werd informatie verzameld over hun buitenschoolse lees- en schrijfactiviteiten en spellingvaardigheidsniveau.
Resultaten: uit het onderzoek komt naar voren dat het gebruik van nieuwe media niet bijdraagt aan de spellingvaardigheid maar ook geen negatieve invloed heeft. Het lezen voor ontspanning zorgt wel voor een significante bijdrage. De cito-scores van de leerlingen blijken de belangrijkste voorspeller te zijn van het spellingvaardigheidsniveau. In dit onderzoek werd verder geen verschil gevonden tussen havo- en vmbo-leerlingen, maar wel tussen vmbo- en vwo-leerlingen en tussen havo- en vwo-leerlingen.