View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Meetschaal Zelfredzaamheid nader onderzocht. De psychometrische kenmerken van de Meetschaal Zelfredzaamheid.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Aldershof, FA-3010201 en Berg, SL van den-0437921.pdf (501.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Aldershof, F.A.
        Berg, S.L. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Personen met een autisme spectrum stoornis (ASS) laten vaak problemen zien op het gebied van zelfredzaamheid. Om deze problemen te voorkomen, is het van belang om personen met ASS hier adequaat in te ondersteunen en te begeleiden. De Meetschaal Zelfredzaamheid (Meetschaal ZRH) is ontwikkeld om het niveau van zelfredzaamheid bij cliënten met een ontwikkelingsstoornis of psychiatrische problematiek vast te stellen. Het doel van de huidige studie was het bepalen van de kwaliteit van de Meetschaal ZRH aan de hand van de psychometrische kenmerken. Methode: Om de factorstructuur, test-hertest betrouwbaarheid, interne consistentie en de constructvaliditeit te bepalen, zijn de Meetschaal ZRH en de Vineland Adaptive Behavior Scales ingevuld. In totaal hebben 87 persoonlijk begeleiders gerapporteerd over hun cliënt (14-57 jaar). Resultaten: De Meetschaal ZRH kan verdeeld worden in twee domeinen. De betrouwbaarheid en validiteit waren voldoende tot goed. Conclusie: Er kan geconcludeerd worden dat de onderzochte items van de Meetschaal ZRH geschikt zijn om het niveau van zelfredzaamheid vast te stellen. Indien daaruit blijkt dat verbetering van de zelfredzaamheid geïndiceerd is, kan passende ondersteuning, begeleiding of behandeling worden vormgegeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5186
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo