View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De betrouwbaarheid en validiteit van de ADHD-schaal van de DB-DOS in de onderzoeker actief module

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bodzinga, LA-3177351 en Staats, JR-3111830.pdf (289.4Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Staats, J.R.
        Bodzinga, L.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is een gebrek aan betrouwbare en valide instrumenten bij het beoordelen van disruptief en onoplettend en hyperactief/impulsief gedrag, terwijl observatie een belangrijk middel is in de klinische beoordeling van een aandachtstekort stoornis met hyperactiviteit (ADHD). De ‘ Disruptive Behavior Diagnostic Observation Schedule (DB-DOS)’ is ontwikkeld om disruptief gedrag bij jonge kinderen te beoordelen. In de Nederlandse versie is de beoordeling van onoplettend en hyperactief/impulsief gedrag hieraan toegevoegd. Het belangrijkste doel van deze studie is de betrouwbaarheid en de validiteit van deze nieuw ontwikkelde schaal voor onoplettendheid en hyperactiviteit/impulsiviteit van de DBDOS te onderzoeken in de Nederlandse populatie. In totaal hebben 202 doorverwezen en controle kinderen (leeftijd 3,5 tot 5,5 jaar) meegedaan met het onderzoek. De interne consistentie van de DBDOS is goed. De interbeoordelaars betrouwbaarheid is goed. De hertestbetrouwbaarheid is zwak. Wat de validiteit betreft onderscheidt de DBDOS de gediagnosticeerde groepen (ADHD, comorbide, ADHD/comorbide) met de controle groep. Er bestaat een correlatie tussen de DBDOS schalen van onoplettendheid en hyperactiviteit/impulsiviteit, met de ouderversie vragenlijsten die ADHD gedrag meten en de impact van dit gedrag op het algemene functioneren. Er bestaat geen correlatie tussen de DBDOS schalen op onoplettendheid en hyperactiviteit/impulsiviteit met de leerkrachtversie vragenlijsten die ADHD gedrag meten. De analyses tonen aan dat de DBDOS een betrouwbaar en valide instrument is bij de beoordeling van onoplettend en hyperactief/impulsief gedrag bij jonge kinderen in de Nederlandse populatie. Dit betekent dat de DBDOS een waardevolle bijdrage levert aan de beoordeling van disruptief en onoplettend en hyperactief/impulsief gedrag bij jonge kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5142
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo