View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Marokkaans-Nederlandse jongens in gesprek: een onderzoek naar disclosure in de gespreksvoering tussen Marokkaans-Nederlandse jongens met hun jeugdreclasseringsambtenaar

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jager.pdf (244.9Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Jager, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Marokkaans-Nederlandse jongens zijn oververtegenwoordigd in de jeugdcriminaliteit. Deze jongens doorlopen vaak een traject bij de jeugdreclassering. Gedurende dit traject probeert de jeugdreclasseringsambtenaar door middel van gesprekken een gedragsverandering tot stand te brengen bij elke individuele jongen. Een belangrijke voorwaarde voor de gedragsverandering is dat de jongen op zijn eigen gedachtes, gevoelens en intenties reflecteert. Wat hij kan doen door middel van het onthullen van persoonlijke informatie tijdens gesprekken, ook wel disclosure genoemd. Er zijn zestien gesprekken tussen jeugdreclasseringsambtenaren en Marokaans-Nederlandse jongens in de leeftijd van 14 t/m 18 jaar geanalyseerd aan de hand van vragen die tijdens de gesprekken zijn gesteld. De vragen zijn onderverdeeld in de categorieën reflectief of niet-reflectief en open of gesloten. Er is gekeken naar welk soort vragen de meeste disclosures opleveren en of de leeftijd van de Marokkaans-Nederlandse jongen een rol speelt. Ook is onderzocht of de sekse van de ambtenaar invloed heeft op het aantal disclosures. De meeste disclosures worden vertoond als er open en reflectieve vragen worden gesteld en hoe ouder de Marokkaans-Nederlandse jongen is hoe meer diclosures er worden vertoond. De sekse van de ambtenaar lijkt geen invloed te hebben op het aantal disclosures. Er kan geconcludeerd worden dat open en reflectieve vragen de meeste disclosures opleveren tijdens gesprekken met Marokkaans-Nederlandse jongens in de leeftijd van 14 t/m 18 jaar. Ook is er een positief verband tussen de leeftijd van de jongen en het aantal disclosures. Verder onderzoek moet uitwijzen of dit verband het resultaat is van een toenemend zelfvertrouwen naarmate de jongen ouder wordt. Ook de combinatie van reflectieve en open vragen zal systematischer onderzocht moeten worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5111
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo