View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De waarde van de Zelfkonfrontatiemethode bij jongeren met Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten

        Thumbnail
        View/Open
        Janssen 3181545.pdf (482.1Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Janssen, C.W.A.B.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderhavige studie geeft inzicht in de subjectieve beleving van jongeren met Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke klachten (SOLK). Tevens wordt er nagegaan of diagnostiek gericht op de subjectieve beleving van jongeren met SOLK met behulp van de Zelfkonfrontatiemethode (ZKM) voor meer verbeteringen zorgt in het functioneren en voor meer verbetering zorgt van lichamelijke klachten van deze jongeren, dan met behulp van traditionele diagnostiek. Op basis van literatuuronderzoek werd verwacht dat bij de beleving van jongeren met SOLK, machteloosheid en isolement aan de hand van de ZKM dominant naar voren komt. Tevens werd verwacht dat bij diagnostiek met behulp van de ZKM meer verbetering optreedt, met een matig tot sterk effect, in het individueel, interpersoonlijk, sociaal, schools en geheel functioneren en meer verbetering optreedt van lichamelijke klachten van jongeren met SOLK, dan met behulp van traditionele diagnostiek. Er hebben 10 jongeren die gediagnosticeerd zijn met SOLK, in de leeftijd van 13 tot 18 jaar, deelgenomen aan dit onderzoek. Uit onderhavige studie blijkt dat met behulp van de ZKM, machteloosheid en isolement niet dominant naar voren komt bij jongeren met SOLK. Tevens blijkt dat bij diagnostiek met behulp van de ZKM meer verbetering optreedt in het individueel, sociaal, schools en geheel functioneren en meer verbetering optreedt van lichamelijke klachten van jongeren met SOLK, dan met behulp van traditionele diagnostiek. Het effect van de verbetering in individueel en sociaal functioneren is zeer groot. Het effect van de verbetering in schools en geheel functioneren is matig. Het effect van de verbetering van lichamelijke klachten is matig.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5086
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo