View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van groepsgrootte op interactie en leerresultaat bij een coöperatieve taak

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Broekmans, WFP-3324044.pdf (139.1Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Broekmans, W.F.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: Is groepsgrootte van invloed op de interactie en het leerresultaat van leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs, bij een coöperatieve leertaak? Er is sprake van een toetsend onderzoek. In totaal werkten 114 leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs in groepen van 2, 3 ,4 of 5 aan een coöperatieve rekentaak. De groepsscores op de rekentaak vormen in dit onderzoek het leerresultaat. Van 16 groepen werd de interactie in kaart gebracht. Interactie is uiteengezet in drie indicatoren: taakgerichtheid, meeliftgedrag en cognitief conflict. Ook procesgerichtheid is meegenomen. Er werd een vragenlijst, over de beginsituatie van de klas, afgenomen bij de groepsleerkrachten. Data werd zowel kwalitatief als kwantitatief geanalyseerd. De verwachting was dat groepsgrootte van invloed zou zijn op zowel de interactie als het leerresultaat. Ook werd verwacht dat interactie de invloed van groepsgrootte op leerresultaat zou mediëren. Er werd ook invloed van interactie op leerresultaat verwacht. De verwachte invloed van groepsgrootte op leerresultaat, en van interactie op leerresultaat, is niet bevestigd. De verwachte invloed van groepsgrootte op interactie is wel bevestigd. Er zijn significante resultaten gevonden voor de invloed van groepsgrootte op taakgerichtheid, meeliftgedrag en procesgerichtheid. Voor cognitief conflict is geen significant resultaat gevonden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5075
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo