De invloed van groepsgrootte op interactie en leerresultaat bij een coöperatieve taak
Summary
De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: Is groepsgrootte van invloed op de interactie en het leerresultaat van leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs, bij een coöperatieve leertaak? Er is sprake van een toetsend onderzoek. In totaal werkten 114 leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs in groepen van 2, 3 ,4 of 5 aan een coöperatieve rekentaak. De groepsscores op de rekentaak vormen in dit onderzoek het leerresultaat. Van 16 groepen werd de interactie in kaart gebracht. Interactie is uiteengezet in drie indicatoren: taakgerichtheid, meeliftgedrag en cognitief conflict. Ook procesgerichtheid is meegenomen. Er werd een vragenlijst, over de beginsituatie van de klas, afgenomen bij de groepsleerkrachten. Data werd zowel kwalitatief als kwantitatief geanalyseerd. De verwachting was dat groepsgrootte van invloed zou zijn op zowel de interactie als het leerresultaat. Ook werd verwacht dat interactie de invloed van groepsgrootte op leerresultaat zou mediëren. Er werd ook invloed van interactie op leerresultaat verwacht. De verwachte invloed van groepsgrootte op leerresultaat, en van interactie op leerresultaat, is niet bevestigd. De verwachte invloed van groepsgrootte op interactie is wel bevestigd. Er zijn significante resultaten gevonden voor de invloed van groepsgrootte op taakgerichtheid, meeliftgedrag en procesgerichtheid. Voor cognitief conflict is geen significant resultaat gevonden.