Nudging naar een duurzamer Nederlands voedselsysteem: De rol van beleidsmaatregelen en supermarktleiders in het sturen van duurzame keuzes in het Nederlandse voedselsysteem.
Summary
De urgentie van een transitie naar duurzaam voedselsysteem wordt steeds groter door klimaatverandering en uitputting van natuurlijke hulpbronnen. Deze transitie vraagt om veranderingen in de gehele keten. Dit onderzoek richt zich op twee schakels in de keten: (1) de relatie tussen beleid en boer, en (2) de relatie tussen verkoper en consument. We onderzochten de ervaringen van Nederlandse aardappel-, groente- en fruit boeren met recent duurzaamheidsbeleid en de manier waarop supermarkten consumenten via maaltijdpakketten sturen naar duurzamere keuzes. Uit een thematische analyse van een enquête (n=6) blijkt dat deze boeren willen verduurzamen, maar zij ervaren het beleid als onduidelijk, oneerlijk en belemmerend. Vooral het gebrek aan maatwerk en het dalende vertrouwen in de overheid vormen knelpunten. Regeneratieve landbouw lijkt boeren beter te beschermen tegen beleidsdruk. Tegelijkertijd blijkt dat voor het stimuleren van een duurzaam dieet de online supermarkt Crisp default nudging gebruikt terwijl de Albert Heijn juist meer keuzevrijheid biedt. Hoewel de vorm van beste gedragssturing per plek in de keten verschilt, benadrukt dit onderzoek dat nudging een krachtig instrument is om een duurzamer voedselsysteem te bevorderen.