View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Welke vakdidactische keuzes worden gemaakt in een les over migratie? Een kwalitatief onderzoek vanuit het oogpunt van aardrijkskundedocenten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie - Evert Jan de Groot (5387019).pdf (833.9Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Groot, Evert Jan de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek is blijkt dat het publieke debat over migratie gepolariseerd is geraakt en vaak losstaat van de realiteit (De Haas, en Musch, 2023). Dit wordt versterkt door stereotypen beelden over migratie die leerlingen vaak tegenkomen (Van Manen, 2021). Het onderwijs heeft daarom een belangrijke rol voor het bevorderen van kennis, empathie en kritisch denkvermogen omtrent migratie (Brožová et al., 2023). Aardrijkskunde biedt vanuit een ruimtelijk perspectief een kans om migratie genuanceerd te behandelen (Krause et al., 2014). Ondanks de belangrijke rol zijn de officiële leerdoelen globaal geformuleerd en laten veel ruimte vrij voor interpretatie door docenten. Dit onderzoek is op zoek gegaan naar hoe die interpretatie eruit ziet. Hierbij wordt gekeken naar de vakdidactische keuzes. Dit is onderzocht door tien aardrijkskundedocenten te interviewen. Daaruit zijn gegevens ontstaan die geanalyseerd zijn. Hieruit is gekomen dat er verschillende doelen zijn die aardrijskunde docenten beamen; leren van kernconcepten, ontwikkelen van empathisch vermogen en het ontwikkelen van een eigen mening. Verder wordt het belang van een veilig klimaat als belangrijk geacht in verband met de bespreekbaarheid van het soms gevoelige onderwerp. En dat die veiligheid constant onder druk staat door stereotypen. Stereotypen die buitenschools zijn ontstaan. Om de doelen te laten slagen is er een scala aan didactische middelen die docenten gebruiken, zoals actualiteit en persoonlijke verhalen. Hierbij speelt dialoog een belangrijke rol. Verder spelen ook de methode die docenten gebruiken en het feit of er leerlingen met migratieachtergrond zijn in de klas een rol in de keuzes die docenten maken. Hieruit blijkt dat een aanpak erg klas/schoolafhankelijk is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50516
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo