View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leren en veranderen, een relatie tussen individueel leren, teamkenmerken en teamleren bij verpleegkundigen in de klinische setting

        Thumbnail
        View/Open
        Leren en veranderen Blok 6 definitief(zonder appendix) Marijke van Stuijvenberg 3104435.pdf (365.2Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Stuijvenberg, R. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Titel Leren en veranderen, een relatie tussen individueel leren, teamkenmerken en teamleren bij verpleegkundigen in de klinische setting. Achtergrond Verpleegkundigen spelen een belangrijke rol in het verbeteren van de patiëntenzorg en daarmee in het succes van organisaties. Het effectief en succesvol verlopen van leer- en veranderprocessen is daarbij van belang. Teamleren wordt gezien als de belangrijkste voorwaarde voor organisatie-effectiviteit. Om te kunnen teamleren is noodzakelijk dat ieder individu leert. Beperkt onderzoek binnen de gezondheidszorg ondersteunt deze theorie. Ook de invloed van teamkenmerken op teamleren is onder verpleegkundigen weinig onderzocht. Een beweging van vooronderstellingen naar meer inzicht in de praktijk is gewenst. Doel Het onderzoeken van een relatie tussen individueel leren, teamleren en teamkenmerken bij verpleegkundigen in de klinische setting. Methode Het betreft een non-experimenteel, cross-sectioneel en correlationeel onderzoek in een algemeen ziekenhuis in het Noorden van Nederland. Respondenten waren 160 verpleegkundigen werkzaam op verpleegafdelingen. Gestructureerde vragenlijsten van het type likertschaal over individueel leren op de werkplekstijl, teamleren en teamkenmerken zijn eenmalig ingevuld. Resultaten De response rate was 62%. Er is geen significant verband aangetoond tussen individueel leren en teamleren. Eveneens bij de teamcompositiekenmerken werden geen significante verbanden met teamleren gevonden. De ondernemingsgerichte configuratiekenmerk als teamkenmerk vertoonde een significante correlatie met een verklaarde variantie van 30% in de steekproef ten opzichte van teamleren. De teamcompositiekenmerken vertoonden significante correlaties met individueel leren en niet met teamleren. Conclusie en aanbevelingen Dit onderzoek toont geen verband aan tussen individueel leren en teamleren bij verpleegkundigen in de klinische setting. Deze uitkomst kan vanuit theoretisch, methodologisch en praktijkoverwegingen onderbouwd worden. Actieve integratie van individueel leren en teamleren, het gebruik van meetinstrumenten binnen het domein van organisatieleren en het leren in de praktijk koppelen aan innovaties zijn de belangrijkste aanbevelingen voor de praktijk en vervolgonderzoek. Trefwoorden Teamleren, individueel leren, teamkenmerken, verpleegkundigen, ziekenhuis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5045
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo