View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Is teamleren van invloed op het implementatiesucces van een patiëntgecentreerde zorgvisie?

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie definitief.pdf (242.8Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Huisman, H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel. Het doel van dit onderzoek is inzicht verkrijgen in de (mis)fit tussen het niveau van teamleren van verpleegkundige teams, de waargenomen afdeling- en innovatiekenmerken en de invloed ervan op de mate van implementatiesucces van een patiëntgecentreerde zorgvisie. Tevens is beoogd een bijdrage te leveren aan de theorie van het innovatiecontigentiemodel van Van Linge. Achtergrond. Ontwikkelingen in de gezondheidszorg hebben ertoe geleid dat een patiëntgecentreerde zorgvisie geïmplementeerd is op verpleegafdelingen van een universitair ziekenhuis. Innovaties doen een beroep op leer- en kennisvermogen van verpleegkundigen. Teamleren heeft een positieve invloed op implementatiesucces. Omdat omstandigheden waaronder de innovatie plaatsvindt steeds veranderen en van invloed zijn op het implementatiesucces, is het belangrijk rekening te houden met de context van de innovatie om daarmee implementatiesucces te verhogen. Het innovatiecontingentiemodel van Van Linge houdt rekening met deze context en is daarom gehanteerd als theoretisch kader. Methode. Een niet experimenteel, cross- sectioneel onderzoeksdesign is gebruikt om een (mis)fit tussen de variabelen niveau van teamleren, waargenomen afdeling- en innovatiekenmerken en de mate van implementatiesucces te meten. Middels een gelegenheidssteekproef zijn data verzameld onder 93 verpleegkundigen werkzaam op de afdelingen chirurgie, plastische chirurgie en urologie van een academisch ziekenhuis in Noord- Nederland. Data zijn geanalyseerd met beschrijvende statistiek, Spearmans rho en k-means clusteranalyse. Resultaten. Uitgaande van de fit als gestalt toonde de clusteranalyse een hogere mate van implementatie-effectiviteit is naarmate het niveau van teamleren, de waargenomen afdeling- en innovatiekenmerken toenamen. Er is een significant positieve correlatie tussen teamleren en implementatie- effectiviteit op individueel en groepsniveau, de team-, resultaat en ondernemingsgerichte configuratie gevonden. Het niveau van teamleren bevond zich gemiddeld op het delend niveau. Conclusie. In de onderzoekssetting is een fit gevonden tussen het niveau van teamleren, de waargenomen afdeling- en innovatiekenmerken en de mate van implementatie-effectiviteit van de patiëntgecentreerde zorgvisie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5042
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo