De invloed van de coronapandemie op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen
Summary
In december 2019 brak de coronapandemie uit die wereldwijd leidde tot ingrijpende
maatregelen in de sociale omgeving van kinderen. Deze maatregelen hebben mogelijk de
sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen beïnvloed. Dit onderzoek richt zich op de
invloed van de coronapandemie en het welzijn van moeders tijdens de zwangerschap op de
sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De dataset die in dit onderzoek is gebruikt, is
van het YOUth cohort, een longitudinaal onderzoek met kinderen uit provincie Utrecht.
Gegevens werden verzameld middels de ASQ:SE-2 vragenlijst en de BSI vragenlijst. De
steekproef bestond uit 2166 kinderen en hun ouders. De kinderen waren rond de 5 maanden,
10 maanden, en rond de 3 jaar oud. De metingen vonden plaats voor, tijdens en na de
coronapandemie. Er werd geen significant effect van de coronapandemie gevonden op de
ASQ-scores van kinderen op 5 maanden en 10 maanden. De coronapandemie had wel een
negatieve invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen rond de leeftijd van 3
jaar. Deze bevinding is belangrijk, omdat het aantoont dat deze kinderen een verhoogd risico
lopen op langdurige ontwikkelingsproblemen. Dit benadrukt de noodzaak voor gerichte
ondersteuning en interventies om verdere problematiek in de toekomst te voorkomen.