View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van de coronapandemie op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Oudhof_2139509_BachelorThesis.pdf (630.6Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Oudhof, Annette
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In december 2019 brak de coronapandemie uit die wereldwijd leidde tot ingrijpende maatregelen in de sociale omgeving van kinderen. Deze maatregelen hebben mogelijk de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen beïnvloed. Dit onderzoek richt zich op de invloed van de coronapandemie en het welzijn van moeders tijdens de zwangerschap op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De dataset die in dit onderzoek is gebruikt, is van het YOUth cohort, een longitudinaal onderzoek met kinderen uit provincie Utrecht. Gegevens werden verzameld middels de ASQ:SE-2 vragenlijst en de BSI vragenlijst. De steekproef bestond uit 2166 kinderen en hun ouders. De kinderen waren rond de 5 maanden, 10 maanden, en rond de 3 jaar oud. De metingen vonden plaats voor, tijdens en na de coronapandemie. Er werd geen significant effect van de coronapandemie gevonden op de ASQ-scores van kinderen op 5 maanden en 10 maanden. De coronapandemie had wel een negatieve invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen rond de leeftijd van 3 jaar. Deze bevinding is belangrijk, omdat het aantoont dat deze kinderen een verhoogd risico lopen op langdurige ontwikkelingsproblemen. Dit benadrukt de noodzaak voor gerichte ondersteuning en interventies om verdere problematiek in de toekomst te voorkomen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50386
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo