Een educatie interventie voor patiënten met hoofd-hals kanker in de ontslagfase.
Summary
Doel. Het onderzoek heeft als doel de hoofd-hals patiënt middels een educatie-interventie beter voor te bereiden op de periode na ontslag.
Achtergrond. De behandeling van kanker in het hoofd-hals gebied heeft een ingrijpend effect op het leven van patiënten. Veranderingen in uiterlijk, ademen, spraak en eten zijn vaak onvermijdelijk. Om de patiënt zo goed mogelijk op zijn leven thuis voor te bereiden geven verpleegkundigen informatie. Deze informatie voldoet niet altijd aan de informatiebehoefte en tevredenheid van de patiënt. De patiënt is daardoor onvoldoende voorbereid op de herstelperiode thuis. Een effectieve interventie die inspeelt op de informatiebehoefte van de hoofd-hals patiënt is nog niet voorhanden.
Methode. Voor dit quasi-experimentele one-group onderzoek hebben 48 patiënten deelgenomen uit een academisch ziekenhuis in Nederland. De posttest groep (n=22) ontving een educatie-interventie bestaande uit een ontslaggesprek waarin getrainde verpleegkundigen informatie gaven aan de patiënt met behulp van een checklist. De checklist is opgebouwd uit de hoofdstukken; algemeen, wondverzorging, fysieke, sociale problemen, werk en financiën en bronnen. De pretest groep (n=26) ontving ‘care as usual’. Data werden van november 2009 tot maart 2010 vijf dagen na ontslag middels de Patiënt Information Need Questionnaire en de Satisfaction with Cancer Information Profile verzameld.
Resultaten. De resultaten lieten geen significante verschillen in informatiebehoefte of tevredenheid over de ontvangen informatie zien tussen de pretest en posttest groep.
Conclusie. Hoewel dit onderzoek geen effect heeft kunnen aantonen van de educatie-interventie heeft het wel een aanzet gegeven in de ontwikkeling ervan. Een verder ontwikkeling van de educatie-interventie en toetsing op grotere schaal wordt aanbevolen.