View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een educatie interventie voor patiënten met hoofd-hals kanker in de ontslagfase.

        Thumbnail
        View/Open
        Igitur - Artikel Ingeborg de Goeij.pdf (562.1Kb)
        Igitur - Samenvatting Ingeborg de Goeij.pdf (56.11Kb)
        Igitur - trefwoorden Ingeborg de Goeij.pdf (5.131Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Goeij, I.C. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel. Het onderzoek heeft als doel de hoofd-hals patiënt middels een educatie-interventie beter voor te bereiden op de periode na ontslag. Achtergrond. De behandeling van kanker in het hoofd-hals gebied heeft een ingrijpend effect op het leven van patiënten. Veranderingen in uiterlijk, ademen, spraak en eten zijn vaak onvermijdelijk. Om de patiënt zo goed mogelijk op zijn leven thuis voor te bereiden geven verpleegkundigen informatie. Deze informatie voldoet niet altijd aan de informatiebehoefte en tevredenheid van de patiënt. De patiënt is daardoor onvoldoende voorbereid op de herstelperiode thuis. Een effectieve interventie die inspeelt op de informatiebehoefte van de hoofd-hals patiënt is nog niet voorhanden. Methode. Voor dit quasi-experimentele one-group onderzoek hebben 48 patiënten deelgenomen uit een academisch ziekenhuis in Nederland. De posttest groep (n=22) ontving een educatie-interventie bestaande uit een ontslaggesprek waarin getrainde verpleegkundigen informatie gaven aan de patiënt met behulp van een checklist. De checklist is opgebouwd uit de hoofdstukken; algemeen, wondverzorging, fysieke, sociale problemen, werk en financiën en bronnen. De pretest groep (n=26) ontving ‘care as usual’. Data werden van november 2009 tot maart 2010 vijf dagen na ontslag middels de Patiënt Information Need Questionnaire en de Satisfaction with Cancer Information Profile verzameld. Resultaten. De resultaten lieten geen significante verschillen in informatiebehoefte of tevredenheid over de ontvangen informatie zien tussen de pretest en posttest groep. Conclusie. Hoewel dit onderzoek geen effect heeft kunnen aantonen van de educatie-interventie heeft het wel een aanzet gegeven in de ontwikkeling ervan. Een verder ontwikkeling van de educatie-interventie en toetsing op grotere schaal wordt aanbevolen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5038
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo