Verpleegkundigen leren!?
Summary
Samenvatting
Titel: Verpleegkundigen leren!? Onderzoek naar leerstijlen van verpleegkundigen en de relatie tot persoonsgegevens, persoonlijkheidskenmerken en de werkomgeving.
Doel: Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de relatie tussen leerstijlen van verpleegkundigen, hun persoonsgegevens, persoonlijkheidskenmerken. Daarnaast is ook gekeken naar de relatie tussen de leerstijl, de werkomgeving en de mate van bereidheid tot gebruik van een website.
Methode: Dit onderzoek had een beschrijvend, correlationeel, cross-sectioneel design. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van februari 2010 tot en met april 2010 onder verpleegkundigen van drie verpleegafdelingen van een academisch ziekenhuis. De data zijn verzameld met behulp van een aantal meetinstrumenten.
Resultaat: De totale respons was 50% (n = 30). Er zijn significant negatieve correlaties gevonden tussen leerstijl en persoonskenmerken. Er is geen significante correlatie gevonden tussen werkplekleerstijl en persoonlijkheidskenmerken. De bereidheid om de ontwikkelde website te gaan gebruiken is hoog.
Discussie: Naar mate verpleegkundigen ouder worden en meer werkervaring hebben lijkt het of zij minder ondernemen om te leren binnen hun vak. Verpleegkundigen maken maar weinig gebruik van vakliteratuur ter ondersteuning van hun werk. De website was nog niet voldoende bekend, wat de uitkomsten beïnvloed kan hebben.
Conclusie: Dit onderzoek heeft maar beperkt antwoord gegeven op de onderzoeksvragen. Mogelijk kan het wel een aanzet zijn tot onderzoek onder grotere groepen verpleegkundigen.