Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoeijmakers, Resie
dc.contributor.authorHaanskorf, Lex
dc.date.accessioned2025-08-28T00:03:31Z
dc.date.available2025-08-28T00:03:31Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50068
dc.description.abstractDeze scriptie onderzoekt hoe ondersteuning vanuit Rotterdam Sportsupport het beste de maatschappelijke impact van Rotterdamse Sportplusverenigingen kan vergroten. Aanleiding vormt de constatering dat professionalisering van sportverenigingen niet automatisch leidt tot maatschappelijk ondernemerschap of impact, terwijl daar in beleid wel van wordt uitgegaan. Het onderzoek richt zich daarom op de samenhang tussen drie centrale begrippen bij sportverenigingen: professionalisering, maatschappelijk ondernemerschap en maatschappelijke impact. Het theoretisch kader integreert inzichten uit de Public Value Theory (Moore, 1995), Social Entrepreneurship Theory (Dees, 1998) en de Contingency Theory (Lawrence & Lorsch, 1967). Deze kaders maken het mogelijk om te analyseren hoe sportverenigingen opereren binnen bredere institutionele logica’s en onder welke voorwaarden maatschappelijke impact gemaakt kan worden. Het kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd aan de hand van drie casestudies binnen het Rotterdamse Sportplusprogramma, met semi-gestructureerde interviews onder bestuurders en betrokken vrijwilligers. De analyse toont dat maatschappelijke impact vooral tot stand komt wanneer een vereniging beschikt over een gedeelde maatschappelijke missie, externe legitimiteit en voldoende interne capaciteit. Daarbij blijkt professionalisering van de vereniging ondersteunend, maar alleen effectief als deze gepaard gaat met cultuurverandering en strategische verankering. De drie verenigingen laten verschillende ontwikkelpaden zien: een sterk maatschappelijk georiënteerde vereniging (A), een intern gerichte vereniging (B), en een vereniging in transitie (C). Op basis hiervan worden drie typen ondersteuning aanbevolen: capaciteitsversterking (A), cultuurontwikkeling (B) en structuurontwikkeling (C). De conclusie onderstreept het belang van gedifferentieerde, contextgevoelige en adaptieve ondersteuning om maatschappelijke impact duurzaam te versterken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectHoe kan ondersteuning bij sportverenigingen effectief aansluiten ter vergroting van de maatschappelijke impact. Hiervoor is onderzoek gedaan bij 3 verschillende sportverenigingen en de interpretaties van maatschappelijke impact, maatschappelijk ondernemerschap en professionalisering kwalitatief onderzocht.
dc.title“Maatschappelijke impact versterken: differentiatie in ondersteuning van sportverenigingen”
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMaatschappelijke impact; Maatschappelijk ondernemerschap; Professionalisering van sportverenigingen; Institutionele logica’s; Rotterdam Sportsupport
dc.subject.courseuuSportbeleid en sportmanagement
dc.thesis.id52996


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record