View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van de groepssamenstelling op de resultaten bij coöperatief leren.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Tempelaar, EP-3121836.pdf (389.9Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Tempelaar, E.P.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre de wijze van groepssamenstelling invloed heeft op de leerresultaten en het samenwerkingsproces tussen leerlingen. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is gebruik gemaakt van een design met twee onderzoeksgroepen. De eerste onderzoeksgroep bestond uit duo’s die zelf een medeleerling hadden uitgekozen om mee samen te werken, de tweede onderzoeksgroep bestond uit duo’s die door de leerkracht waren ingedeeld. De duo’s uit de onderzoeksgroepen hebben samengewerkt aan een taaltaak. Na analyse van de data kan geconcludeerd worden dat de wijze van groepssamenstelling een bescheiden rol speelt tijdens het Coöperatief Leren in het basisonderwijs. Er werden geen statistisch significante verschillen gevonden tussen de beide onderzoeksgroepen op de leerresultaten. Er werden twee statistisch significante verschillen gevonden op de subcategorieën van het samenwerkingsproces. De leerlingen uit de eerste onderzoeksgroep, die de groepen zelf samenstelden, deden meer niet-taakgerelateerde uitspraken dan de leerlingen uit de tweede onderzoeksgroep, die door de leerkracht waren ingedeeld. Daarnaast deden de leerlingen uit de eerste onderzoeksgroep minder uitspraken op het niveau van lage elaboratie gedurende de constructieve activiteiten dan de leerlingen uit de tweede onderzoeksgroep. Er werd geen statistisch significant verschil gevonden tussen de beide onderzoeksgroepen in het percentage uitspraken die het hulp vragen, hulp geven, constructieve uitspraken van hoog niveau van elaboratie en niet-cognitieve uitspraken betroffen
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4995
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo