De revitalisering van winkelstraten als onderdeel van de stedelijke vernieuwing
Summary
Bij het opwaarderen van een aantal vooroorlogse stedelijke vernieuwingsgebieden zien stedelijke managers kansen om met de revitalisatie van winkelstraten het imago van de buurt een positieve impuls te geven. Een sfeervolle winkelstraat kan een verrijking vormen van het woonmilieu en als ‘visitekaartje’ dienen van de stedelijke vernieuwing. De getoonde beleidsinitiatieven kunnen gezien worden als pioniersprojecten, waarbij ideeën voor het eerst in de praktijk worden uitgeprobeerd. Met het InnovatieProgramma Stedelijke Vernieuwing (IPSV) probeert het Ministerie van VROM een aantal van deze experimentele projecten te steunen. Om te leren van deze experimenten richt het onderzoek zich op de succes- en faalfactoren die bij de revitalisering komt kijken. De initiatieven die daarbij genomen worden, richten zich ten eerste op een grotere variatie in de branchering. Door de samenwerking op te zoeken met de vastgoedeigenaren proberen de stedelijke managers selectief nieuwe ondernemers toe te laten. Ten tweede wordt bij de revitalisering adviezen aangereikt om de professionaliteit van individuele ondernemers te bevorderen. De initiatieven zijn daarbij bedoeld om de aanwezige kennis over de bedrijfsvoering te versterken en tot investeringen te komen in een gastvrij presentatie. Tot slot proberen stedelijke managers meer ondernemers te betrekken bij de collectieve presentatie van de winkelstraat. Bij het opzetten van evenementen, een promotiecampagne en een uniforme geveluitstraling verlenen de stedelijke managers organisatorische en financiële steunen. Om het succes van de revitalisering te evalueren zijn binnen het IPSV de twee studiegebieden Paul Krugerlaan te Den Haag en de Loper 1 en 2 te Rotterdam geselecteerd. Voor beide studiegebieden hebben semigestructureerde interviews met stedelijke managers plaatsgevonden, om inzicht te krijgen in de effectiviteit van het gevoerde beleid. Tijdens de semigestructureerde interviews met de ondernemers hebben zijzelf aangegeven welke factoren zij als succesvol ervaren. Uit het onderzoek komt naar voren dat de komst van nieuwe ondernemers voornamelijk succesvol is als zij het aanwezige winkelbestand versterken bij het aantrekken van een overeenkomstige consumentenmarkt. Om de professionaliteit te bevorderen moeten de verbetersuggesties aansluiting vinden bij het menselijk en financieel kapitaal dat de individuele ondernemers aan de hand van de bezoekers in de winkelstraat heeft opgebouwd. Het succes van collectieve acties wordt bepaald door de mate waarin ondernemers de individuele belangen kunnen verzilveren via de netwerkrelaties en de sociale cohesie met collega-ondernemers in de winkelstraat.