dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Buist, Kirsten | |
dc.contributor.author | Spaargaren, Julia | |
dc.date.accessioned | 2025-08-15T00:02:24Z | |
dc.date.available | 2025-08-15T00:02:24Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49735 | |
dc.description.abstract | Dit onderzoek richtte zich op de vraag of de kwaliteit van broer/zus-relaties samenhangt met
de kwaliteit van vriendschappen bij adolescenten, en of zelfwaardering hierin een mediërende
rol speelt. Respondenten waren 561 Nederlandse middelbare scholieren tussen de 12 en 19
jaar oud (gemiddelde leeftijd 14,6 jaar). Op scholen vulden de adolescenten vragenlijsten in
over hun broer/zus-relatie, vriendschappen en verschillende gebieden van psychosociaal
functioneren. De kwaliteit van broer/zus-relaties werd gemeten aan de hand van warmte en
conflict; vriendschapskwaliteit werd bepaald op basis van ervaren steun en negatieve
interactie. Mediatieanalyses toonden aan dat warmte in broer/zus-relaties positief samenhangt
met zowel zelfwaardering als ervaren steun in vriendschappen. Zelfwaardering bleek een
significante mediërende rol te spelen in de relatie tussen warmte en steun. Echter, warmte in
de broer/zus-relatie heeft geen effect op negatieve interacties in vriendschappen. Conflict in
de broer/zus-relatie voorspelt geen steun, noch heeft het invloed op negatieve interacties via
zelfwaardering. Wel heeft conflict in de broer/zus-relatie een positief effect op negatieve
interacties in vriendschappen, maar zelfwaardering speelt hierin geen mediërende rol. De
resultaten suggereren dat positieve aspecten van broer/zus-relaties, met name warmte,
bijdragen aan de sociale ontwikkeling van adolescenten door het bevorderen van
zelfwaardering en ondersteunende vriendschappen. Negatieve aspecten zoals conflict
beïnvloeden vooral direct de kwaliteit van vriendschappen, zonder tussenkomst van
zelfwaardering. Deze bevindingen benadrukken het belang van broer/zus-relaties voor het
sociale functioneren van jongeren en bieden aanknopingspunten voor interventies gericht op
het versterken van gezinsrelaties ter bevordering van sociaal welzijn. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Dit onderzoek richtte zich op de vraag of de kwaliteit van broer/zus-relaties (uitgesplitst in warmte en conflict) samenhangt met de kwaliteit van vriendschappen (uitgesplitst in steun en negatieve interactie) bij adolescenten, en of zelfwaardering hierin een mediërende rol speelt. | |
dc.title | Broer/Zus-Relaties en Vriendschappen bij Adolescenten: De Mediërende Rol van
Zelfwaardering | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Broer/zus-relatie, vriendschappen, zelfwaardering, adolescenten, mediatie | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |
dc.thesis.id | 51622 | |