Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeerd, Pomme van de
dc.contributor.authorKempeneers, Chantal
dc.date.accessioned2025-08-09T00:01:20Z
dc.date.available2025-08-09T00:01:20Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49657
dc.description.abstractInleiding. Jongvolwassenen met een jeugdzorgachtergrond staan bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar vaak voor een abrupte overgang naar volwassenheid. Deze overgang gaat gepaard met zowel praktische als emotionele uitdagingen, terwijl continuïteit in ondersteuning vaak ontbreekt. Dit onderzoek streeft ernaar inzicht te geven in hoe deze overgang wordt ervaren en welke factoren ondersteunend of belemmerend werken. Methode. Er is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder acht jongvolwassenen met jeugdzorgervaring en twee jeugdzorgprofessionals. Via semigestructureerde interviews is data verzameld. De thematische analyse is verricht aan de hand van het ecologisch model van Bronfenbrenner, waarmee de bevindingen zijn gestructureerd op vier systeemniveaus: micro-, meso-, exo- en macrosysteem. Resultaten. Binnen het microsysteem bleek de relatie met ouders, vrienden en hulpverleners essentieel. Jongvolwassen ervaarden steun, maar misten ook stabiliteit en begeleiding. Op mesoniveau kwam naar voren dat de overgang vaak abrupt is en onvoldoende afgestemd. Binnen het exosysteem werden systeemproblemen zoals versnipperde hulp en ontoegankelijke voorzieningen benoemd. Het macrosysteem toonde dat vaste leeftijdsgrenzen en maatschappelijke verwachtingen niet altijd aansluiten bij de ontwikkelingsfase van jongeren. Discussie. De resultaten tonen dat de overgang naar volwassenheid gekenmerkt wordt door complexe interacties tussen relationele, organisatorische en maatschappelijke factoren. Conclusie. Een meer geleidelijke overgang, gericht op de behoeften van jongeren in plaats van leeftijd is noodzakelijk. Het gebruik van de ‘Big Five’ als uitgangspunt en het bieden van maatwerk en langdurige begeleiding kan bijdragen aan een succesvollere transitie naar volwassenheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDeze thesis onderzoekt hoe jongvolwassenen met een jeugdzorgachtergrond de overgang naar volwassenheid ervaren. Via interviews en het ecologisch model van Bronfenbrenner worden belemmerende en ondersteunende factoren in kaart gebracht. De resultaten tonen de noodzaak van maatwerk, langdurige begeleiding en betere afstemming tussen jeugdzorg en volwassenenzorg.
dc.titleDe Route naar Volwassenheid na Jeugdzorg. Een verkenning van de ervaren continuïteit van begeleiding in de overgang van jeugdzorg naar volwassenheid: Een kwalitatief onderzoek
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJeugdzorg; Overgang naar volwassenheid; Bronfenbrenner; Continuïteit van begeleiding; Kwalitatief onderzoek
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id51073


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record